Stavanger

Tomme kontorlokaler ble til Quest Rooms

Da eventfirmaet Høydepunkt måtte halvere staben, ble det mye kontorplass til overs. Løsningen ble å lokke til seg nye kunder – med Quest Rooms.

Utstyrt med notatblokk og kamera skal deltakerne samle bevis for å knekke en kode. Det er utgangspunktet for Quest Rooms, det nye konseptet til Høydepunkt. Med det har også daglig leder Svein Egil Meling knekt en kode; hvordan utnytte de tomme kontorlokalene.
Utstyrt med notatblokk og kamera skal deltakerne samle bevis for å knekke en kode. Det er utgangspunktet for Quest Rooms, det nye konseptet til Høydepunkt. Med det har også daglig leder Svein Egil Meling knekt en kode; hvordan utnytte de tomme kontorlokalene.
Publisert Sist oppdatert

Du har kanskje hørt om det før. Et lag med spillere går inn i et lukket rom, og de får ikke komme ut før de har løst en oppgave. Spillet kalles ofte Escape Room, og er en blanding av logikkspill og rollespill.

Svein Egil Meling, daglig leder i eventfirmaet Høydepunkt, prøvde Escape Room under en tur til London for to år siden.

Måtte tenke nytt

Da hans egen bedrift måtte nedbemanne, og fikk mye plass til overs i lokalene på Åsen, fikk han ideen om å prøve ut et lignende konsept her hjemme.

– Vi er bundet til en femårs leiekontrakt. Vi prøvde å leie ut de tomme lokalene, men det gikk ikke. Da måtte vi prøve noe nytt, sier Meling til RA.

Konseptet deres, Quest Rooms, er bygd opp på denne måten: Deltakerne får beskjed om at CIA vil ha tak i varsleren «Edward Hovden»s hemmelige dokumenter. For å klare det må de knekke koden til et hemmelig passord. Lagene skal innom fire rom, Edwards soverom, bar, kontor og stue. På hvert av rommene må de løse fem oppgaver, som gir dem hint til å knekke den endelige koden.

– Det er et ganske genialt konsept som passer for alle. I oppgavesettet har vi prøvd å kombinere teoretiske og praktiske oppgaver. I tillegg må du bruke sansene dine, både lukt- og smakssans. Det skal være vanskelig, men ikke for vanskelig. Nøkkelen til suksess er at spillerne føler mestring underveis, forklarer Meling.

Annet kundesegment

Firmaet merker også oljekrisen, ved at mange av de største kundene deres bruker mindre penger på sosiale arrangementer.

– Men dette konseptet er såpass billig at mange har råd til det. Her har vi grupper på inntil 40 personer, alt fra utdrikningslag og speidergrupper, til større bedrifter. Selv om vi tjener mindre per arrangement, får vi hjulene til å gå rundt, vi markedsfører oss og vi får brukt de tomme lokalene våre.

Før Quest Rooms startet 1. september, trodde Meling at de ville ha tre–fire arrangementer i måneden.

– Vi har hatt tre–fire grupper innom hver uke. Det har vært mer trøkk enn vi hadde håpet på. Vi har til og med lekt med tanken om å åpne Quest Rooms i andre byer, avslutter Meling.

Powered by Labrador CMS