Stavanger

Protesterte mot flere løyver

Drosjeeiere og -sjåfører i Stavanger aksjonerte i dag til støtte for et forslag om å fryse cirka 70 drosjeløyver i byen. De fikk ikke medhold.

Thor Jåsund, daglig leder i Norgestaxi Stavanger.
Thor Jåsund, daglig leder i Norgestaxi Stavanger.
Publisert Sist oppdatert

Men ikke alle drosjeselskapene er imot flertallet i samferdselsutvalgets forslag.

- Det er viktig å følge etablerte rammebetingelser. Jeg synes det er prisverdig at samferdselsutvalget valgte å holde på vedtaket, sier Thor Jåsund, daglig leder i Norgestaxi Stavanger, til RA.

Jåsund poengterer at det er snakk om utlysning av eksisterende løyver, ikke nye. Det støtter Norgestaxi, mens Norges Taxiforbund og andre drosjesentraler er imot.

- Andre motiver

Leif Harald Rye, nestleder i Norges Taxiforbund, avdeling Rogaland, mener Jåsund uttaler seg på helt andre premisser enn den resterende drosjenæringen.

- I Rogaland er det kun Norgestaxi Stavanger og Miljøtaxi Stavanger som ikke eies av drosjeeierne. Disse to sentralene eies av utenforstående som anser drosjeeierne som sine kunder, og ikke den enkelte bestiller av drosjetjenester. Eierne har også et krav om størst mulig overskudd på driften av disse sentralene, sier Rye til RA.

Thor Jåsund mener hovedpoenget likevel er det samme.

- Dette handler ikke om å få flere drosjer på veien, men å få ut igjen de løyvene som er innlevert slik at tilbudet til publikum i praksis blir slik som poltikerne har bestemt. Dessuten har jeg liten tro på at noen i drosjenæringen driver med veldedighet. Det gjør ikke vi, og heller ingen av de andre aktørene. Til syvende og sist er det for å tjene penger. Sånn sett er motivene også like, sier Jåsund.

Store konsekvenser

Forslaget ble fremmet onsdagens møte i samferdselsutvalget, etter at leder Ellen Solheim (KrF) hadde signalisert at løyvene skal lyses ut.

- Det er for mange drosjer i Stavanger allerede, og enda flere vil redusere inntjeningen og gi enda vanskeligere arbeidsforhold for sjåførene, uttalte fylkesleder i Norges Taxiforbund, avdeling Rogaland, Ole Henrik Olsen, i en pressemelding .

- Resultatet er lavere kvalitet, svekket rekruttering, dårligere miljø og høyere priser. Noe politikerne sier de ikke vil ha, men noen av dem forstår ikke sammenhengen, mener Olsen.

Olsen i Norges Taxiforbund mener alle burde ha fått med seg hvilke konsekvenser flere løyver får etter drosjeseminaret som utvalget holdt den 28. november.

- Der ble nok en gang informert grundig om begrunnelsen for reguleringen og forklaringen på hvorfor drosjemarkedet ikke fungerer selvregulerende, sier taxilederen.

Overetablering svekker kvaliteten og øker prisene for kundene, mener taxiforbundet.

- Det er derfor vi har Yrkestransportloven som krever reell behovsprøving, og det må politikerne også i Rogaland respektere, sier Olsen, på tross av politiske årsmøtevedtak.

Flere aksjoner

Taxinæringen varslet aksjoner hvis flertallet i samferdselsutvalget ignorerte signalene fra næringen.

- En eventuell aksjon i dag kommer fra «grasrota» i drosjenæringen. Det er de menneskene som i det daglige har tøffe arbeidsforhold og lange arbeidsdager. Næringen oppfordrer politikere til å ta til fornuften og la drosjenæringen få lov til å drive sitt virke på en verdig måte, sa Olsen før møtet i samferdselsutvalget.

Powered by Labrador CMS