Stavanger
Her er årets matnyheter
Fjorårets trender videreføres når årets nye produkter havner i butikkhyllene rundt 1. februar.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Årets første såkalte lanseringsvindu står for døra, og godt over tusen nye produkter og relanseringer skal ut i butikkene. Blant nyvinningene er sjampo fra Define som kan bruke i helt tørt hår, formklar kakerøre fra Møllerens som kan langtidslagres utenfor kjøleskap og Tine Flyt, juice produsert på en helt ny måte - med høyt trykk i stedet for varmebehandling.
- Vi opplever nyhetsvinduet som mindre spennende enn vanlig, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen.
Av nærmere 1.000 nye varelinjer som skal inn deres hyller, anslår hun at 550 er rene nyheter, mens resten er relanseringer, pakningsendringer eller ny design. ICA Norge opplyser at de introduserer rundt 1.500 nyheter i sine butikker i år.
LES OGSÅ: Få bryr seg om økologisk mat
Søyland kjenner igjen mange av fjorårets trender i årets nye varer.
- Det kommer en rekke nye produkter i kategorien kjappe og sunne middagsretter, enten ferdigretter eller halvfabrikata som raskt blir til fullverdig middag. Fra NorgesGruppens side kommer vi med en rekke nye produkter innen vår ferdigmatserie Fersk & ferdig, sier hun.
De tradisjonelle ferske ferdigrettmerkene som Fjordland vil også få konkurranse fra pakkeløsninger fra blant andre Prior og Nutrilett der det kreves minimalt med innsats for å lage middag. Også Toro ser dette markedet:
- Nordmenn endrer livsstil raskere enn noen gang, vi er mer på farten og flere bor alene eller kun to sammen. Flere av våre største lanseringer er tilpasset folk som trenger mat til en eller to. Samtidig ser vi at helse, sunnhet og lettvinthet fortsetter som de største megatrendene. Derfor satser vi også på sunne råvarer, sier kommunikasjonsrådgiver Geir Holen i Rieber og Søn, eier av Toro.
Blant nyhetene er både norske og internasjonale smaker.
LES OGSÅ: Ikke slank deg i januar
Samtidig som kravet til enkelhet er enda mer spisset, virker det som den norske forbrukeren liker å legge siste hånd på verket selv. Mange av vinnerne fra 2011 og nyhetene i 2012 markedsfører seg med ordet «hjemmelaget», selv om kokken faktisk bare behøver å tilsette vann, røre rundt og vente litt. Møllerens har stor tro på kakemiksene som går enda lenger, her er det bare å åpne pakken, helle ut og sette i ovnen:
- Vi føler at dette er neste generasjon kakemiksprodukter. Det skal mye til for at man ikke skal klare å surre sammen en kake på hjemmebane nå, sier Jan Erik Eikeland.
Nysatsinger på gourmetprodukter innen kjøtt og fisk er det også mange av, så nå bør de fleste også klare å imponere der. Utvalget av kvalitetsskinker fra Italia og Spania utvides hos flere, mens Gilde kommer med en langtidsmørnet Filet Mignon. Prisene på produktene er ofte skyhøye, men erfaring viser at det er den norske forbrukeren villig til å betale.
LES OGSÅ: Hedret for ernæringsarbeid
Brødvarer står fremdeles høyt i kurs hos nordmenn, og stor etterspørsel fører en rekke lavkarbo brødmikser, knekkebrød og brød inn i hyllene. En annen lavkarboeffekt er det kanskje når svært mange produsenter kommer med påleggsnyheter: Gilde lanserer tjukkere skiver med kjøttpålegg, Denja frister med tunfisksalat for lavkarbotilhengere og Mills kjører på med amerikanskinspirert majonestype.
Norske forbrukere er konservative i smaken, men likevel glade i å prøve noe nytt. Derfor lanseres mange at årets nykommere under kjente varemerker. Som de nye fiskebollene fra Bjellands, nachosvarianten av Grandiosa og ikke minst alle snop- og snacksnyhetene, som varianter av KiMs potetgull, Stratos, Smash og Freia melkesjokolade.