Stavanger

Bruktbil på klagetoppen

Tall fra Forbrukerrådet viser at kjøp og salg av bil er det som gir mest hodebry for forbrukere i Rogaland.

###
Publisert Sist oppdatert

Besøk Rogalands Avis' Motormagasin her!

På Bilkilden i Hillevåg er det stille.

- Det ser ikke ut som om noen skal kjøpe bruktbil denne morgenen, og det er det kanskje en grunn til?

- Nei, vi opplever ikke at kunden klager. Er det garanti, så er det garanti, så kjøperen bekymrer seg ikke, sier Odd Kåre Klingsheim ved Bilkilden.

Forbrukerrådets tall over henvendelser i 2009 viser derimot at kjøp og salg av bil er det rogalendinger flest trenger råd til. «Erfaringsmessig vil flertallet av henvendelsene dreie seg om misnøye», heter det også i statistikken.

Ansvar

Bruktbilkjøp uten forholdsregler kan være en fallgruve, spesielt av private aktører.

- Det er noe helt annet å kjøpe av en forhandler enn av en privat aktør på hjørnet, sier han, og påpeker forhandleres ansvar overfor kunden.

Han understreker samtidig at et verksted grundig sjekker bruktbilene som importeres.

- Forbrukerrådet hadde i 2009 over 10.500 henvendelser fra forbrukere som trengte bistand i forbindelse med kjøp og salg av bil, sier Elise Malde, regiondirektør for Forbrukerrådet i Rogaland.

Hun utdyper at det utgjør over 40 telefoner og e-poster hver arbeidsdag.

Ofte dukker ikke problemene med bruktbil opp før etter en stund, og dårlige eller manglende kontrakter gjør at kjøperen er sjanseløs og trenger råd.

- Det henger sammen med at det er amatører på begge sider av bordet, sier Malde.

- Ikke kjøp privat

- Jeg har til sammen 110 kilo med hund som skal inn i bilen, sier Øyvind Torgersen om hvorfor han for halvannet år siden kjøpte ny bruktbil.

Han forteller at han aldri kjøper av private forhandlere igjen, etter at et rustproblem for 25.000 kroner dukket opp etter et kjøp for noen år siden.

- Kjøper du bruktbil privat, er du straks ute på glattisen.

Powered by Labrador CMS