Nyheter

Knusing av Ryfylke-ruter

LEDER: Regionene henger tettere og tettere sammen via tunneler og arbeids- og boligmarkeder, samtidig som utfordringene er vidt forskjellige, skriver Bjørn G. Sæbø.

Publisert Sist oppdatert
Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Samferdselspolitikerne i fylket har greid å bremse deler av kuttene i hurtigbåttilbudet i Ryfylke – enn så lenge. Det første kuttet kan komme når handlings- og økonomiplanen snart skal behandles, mens den større omleggingen av ruter skal skje i 2023. En tverrpolitisk sammensatt gruppe skal se på det store bildet over hurtigbåttilbudet i Indre Ryfylke.

80 tapte millioner kroner som en følge av endringen av fordelingsnøkkelen for hurtigbåter og ferjer er den brutale årsaken til at mange samband ikke bare i Ryfylke, men også til Byøyene, Hommersåk og Kvitsøy er truet. Antakelig er det fornuftigst å skyve på og å utrede problemet fram til det kommer en mer distriktsvennlig regjering som ikke tvinger en fylkeskommune som Rogaland å bruke fondsmidler – fylkets sparepenger – på drift. En utredning kan også ta med seg effektiviseringer som kan være nødvendige. Ryfast bør for eksempel gjøre det mulig å erstatte noen båtruter med hyppigere og billigere bussavganger.

Ruteknusingen i Ryfylke har ført til enkelte utfall mot pengefordelingen til kollektivtrafikk. Mens livsnerven til Indre Ryfylke og Kvitsøy trues, satses det kraftig på kollektivtrafikken på Nord-Jæren. Fra 12. oktober fikk Nord-Jæren 3042 nye ukentlige bussavganger, samtidig som prisene for månedskort og dagspass ble satt ned. Forsøkene på å piske opp en by mot land-konflikt, en Nord-Jæren mot Ryfylke-strid, må unngås. Regionene henger tettere og tettere sammen via tunneler og arbeids- og boligmarkeder, samtidig som utfordringene er vidt forskjellige.

Suldal har sitt åpenbare behov for å få til rassikring av riksvei 13, mens Stavanger og Sandnes må få bukt med privatbilproblemene sine ved å få flere over på buss. Det er trolig mer å vinne på at fylkespolitikerne tar de tverrpolitiske grepene som skal til for å vri kostnadsnøkkelen i en mer distriktsvennlig retning enn regjeringen har lagt opp til med sitt kutt på 80 millioner.

Powered by Labrador CMS