Elon Musk langer ut mot Donald Trump
Teknologimilliardæren Elon Musk langer ut mot president Donald Trumps budsjettplan. Han omtaler den som en «motbydelig vederstyggelighet».
– Jeg beklager, men jeg klarer ikke å holde ut lenger, skriver Musk på X, få dager etter at han avsluttet sin periode som en av Trumps nærmeste rådgivere.
– Denne massive, opprørende og fleskete utgiftsplanen fra Kongressen er en motbydelig vederstyggelighet. De som stemte for den, burde skamme seg. Dere vet at dere gjorde noe galt. Dere vet det, skriver han.
Det hvite hus forsvarte på sin side planen.
– Presidenten vet allerede hva Elon Musk mener om denne loven, det endrer ikke hans oppfatning. Dette er én stor, flott lov, og han står fast ved den, sa pressesekretær Karoline Leavitt til journalister.
(NTB)
Enighet om turistskatt for cruiseskip
Partiene er enige om å vedta en ny lov som gir kommuner med stor belastning fra reiselivet en mulighet til å innføre et besøksbidrag, opplyser de i en pressemelding.
– Vi har blitt enige om en treffsikker modell for besøksbidrag for områder med særlige utfordringer – som Tromsø-regionen og Lofoten, opplyser Erling Sande (Sp).
Campingturister slipper avgiften, mens cruiseskip får avgiften, ifølge Sande.
– Vi har skjermet campingvogner og fritidsbåter for å stimulere til at turister bruker campingplasser og gjestehavner istedenfor å fricampe, sier Sande.
Regjeringens foreslåtte turistskatt ble vraket da næringskomiteen diskuterte saken forrige uke. De gikk i stedet for inn for en skatt for cruiseturister.
Denne uken behandles saken om turistskatt, også kalt besøksbidrag, i Stortinget.
I november i fjor la regjeringen fram forslaget om at kommunene kan få mulighet til å innføre en turistskatt på inntil 5 prosent på overnatting. Forslaget har møtt kraftig motstand i reiselivsnæringen og hos deler av opposisjonen på Stortinget.
Forrige uke ble altså forslaget snudd opp ned under komitébehandlingen.
– Vi er glade for at vi har fått på plass en nasjonal løsning som er frivillig, målrettet og ansvarlig. Dette er en seier for både lokalsamfunn og natur, sier Rune Støstad (Ap).
Kommunene må dokumentere reelt press på fellesgoder og infrastruktur for å få innføre besøksbidraget. Flere andre kriterier må også oppfylles. Ordningen skal evalueres etter tre år.
(NTB)
Enormt område gjennomsøkes i Madeleine McCann-saken
Et stort område på Algarve-kysten i Portugal gjennomsøkes i etterforskningen av Madeleine McCann-forsvinningen. Både tysk og portugisisk politi er på plass.
Politiet bruker blant annet georadar i søket, sier en kilde som deltar i aksjonen. Vedkommende omtaler området som gjennomsøkes, som «vidstrakt».
Søket skal pågå fram til fredag. Bilder fra stedet viser en rekke politibiler og brannbiler som kjører ned en grusvei i et område i Lagos.
Den britiske treåringen Madeleine McCann har vært savnet i 18 år.
Hun forsvant fra sengen sin mens hun var på ferie med familien i Praia da Luz i Lagos, sør i Portugal, 3. mai 2007.
Søket som nå pågår, kan være det største siden 2008. Portugisisk politi henla da saken etter at de tidligere samme år erklærte McCanns foreldre Kate og Gerry McCann som mistenkte i saken, men uten å sikte dem. Politiet har senere beklaget til foreldrene for måten de etterforsket saken på og hvordan de behandlet foreldrene.
Britisk politi gjenopptok så etterforskningen av saken i 2011. I 2020 kom tyske Christian Brückner i politiets søkelys. Han er nå hovedmistenkt i saken og soner for tiden en sjuårig fengselsstraff i Tyskland for å ha voldtatt en 72 år gammel kvinne i Portugal i 2005.
Det er tysk politi som etterforsker saken og som nå har bedt om bistand fra sine portugisiske kolleger til å gjøre nye søk.
Tyske etterforskere har siden 2020 sagt at de er overbevist om at den britiske jenta er død, og de har også uttalt at de mener det finnes «konkrete bevis» på at Brückner drepte treåringen. Han nekter selv for å ha noe med saken å gjøre,
I mai 2023 ble det gjort søk i en innsjø nær feriestedet der McCann forsvant. Den gang var søket resultatløst.
(NTB)
OECD spår lavere økonomisk vekst som følge av tollkrig
OECD reduserer sitt anslag for vekst i verdensøkonomien fra 3,1 til 2,9 prosent i år som følge av tollkrigen USAs president Donald Trump har innledet.
Tollkrigen vil ramme USA enda hardere, spår Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). I år vil amerikansk økonomi bare vokse med beskjedne 1,6 prosent, lyder deres prognose.
I mars i år lød prognosen for amerikansk økonomi på 2,2, prosent vekst.
I mars nedjusterte OECD sin prognose for vekst i verdensøkonomien fra 3,3 til 3,1 prosent i 2025. Også da viste organisasjonen til stor usikkerhet som følge av Trumps økonomiske politikk.
Beskjeden vekst
Neste år vil verdensøkonomien trolig vokse med beskjedne 2,9 prosent, lyder OECDs vurdering.
– De globale utsiktene blir stadig mer utfordrende, konstaterer organisasjonens økonomer.
De viser til «betydelige økninger» i handelsbarrierer, et strammere finansmarked, lavere forretnings- og forbrukertillit og økt politisk usikkerhet. Alt dette vil ha «markert negative effekter på veksten» dersom det vedvarer, heter det.
Tirsdag og onsdag holder OECD-landene ministermøte i Paris, og det ventes at amerikanske og EU-forhandlere vil møtes på sidelinjen for å diskutere Trumps siste trussel om å innføre 50 prosent toll på varer fra EU.
– For alle, inkludert USA, er det beste alternativet å sette seg ned og komme til enighet, sier OECDs sjeføkonom Alvaro Pereira.
Dystert i USA
Ifølge Pereira er utsiktene spesielt dystre for amerikansk økonomi dersom ikke Trump endrer kurs.
Neste år venter OECD at veksten i USA bremser ytterligere opp og blir på 1,5 prosent.
Foruten tollsatser som nå er på det høyeste siden 1938, viser OECD til flere andre faktorer som vil bidra til dette.
– Høy økonomisk politisk usikkerhet, en betydelig nedgang i netto innvandring og en betydelig reduksjon i den føderale arbeidsstyrken, påpeker de.
Lavere inflasjon
Inflasjonen ventes å falle til 3,6 prosent i G20-landene i år og til 3,2 prosent neste år, men USA er «et viktig unntak», spår OECD.
Inflasjonen i USA ventes å øke til nærmere 4 prosent i år og vil dermed være dobbelt så høy som den amerikanske sentralbankens inflasjonsmål på 2 prosent.
Kina og Japan
OECD reduserer også sin vekstprognose for Kina og anslår at kinesisk økonomi i år vil vokse med 4,7 prosent, ikke 4,8 prosent som anslått i mars.
Japan kan trolig bare forvente en vekst på 0,7 prosent, ikke 1,1 prosent som OECDs forrige prognose lød på.
Svak europeisk vekst
Også i eurosonen blir veksten svært beskjeden i år, trolig på 1 prosent.
I Tyskland, som er Europas største økonomi, forventer OECD en vekst på 0,4 prosent i år, og det er uendret fra prognosen i mars.
Neste år vil tysk økonomi trolig vokse med 1,2 prosent, tror OECD.
– Det er risiko for at proteksjonisme og usikkerhet rundt handelspolitikken vil øke ytterligere og at flere handelsbarrierer kan bli innført, tror Pereira.
Kirkens Nødhjelp har fått ny sjef
Anne Cecilie Kaltenborn starter jobben som generalsekretær i Kirkens Nødhjelp denne uka.
– Rettferdighet går aldri av moten, og selv om det kan være vanskelig å se det nå, henger verden fortsatt sammen, sier Kaltenborg.
– Det finnes rom for handling, for å fremme rettferdighet og lindre nød. Det er dette jeg vil bruke kreftene mine på nå, legger hun til.
Den nye generalsekretæren var tidligere generalsekretær i Leger Uten Grenser Norge fra 2012 til 2015 under ebolautbruddet i Vest-Afrika. Hun har også vært statssekretær under helseminister Ansgar Gabrielsen (H). I dag kommer hun fra jobb som direktør i NHO Service og Handel.
(NTB)
Medvedev: Russland er ikke interessert i kompromisser
Nestlederen i Russlands nasjonale sikkerhetsråd, Dmitrij Medvedev, sier Russland er ute etter seier, ikke kompromisser, i fredssamtalene med Ukraina.
– Istanbul-samtalene har ikke kommet i stand for å inngå et kompromiss om fred på andres vrangforestillte vilkår, men for å sikre vår raske seier og fullstendig ødeleggelse av det neo-nazistiske regimet, sier Medvedev på Telegram.
Russland kommer til å svare på helgens ukrainske droneangrep mot flybaser, lover han videre.
– Gjengjeldelse er uunngåelig, sier Medvedev.
Medvedev var president i Russland fra 2008 til 2012 og tok da over som statsminister, en post han hadde til 2020.
Nederlands regjering falt – Wilders trakk sitt parti
Det nederlandske ytre høyre-partiet PVV forlater regjeringen, bekrefter partileder Geert Wilders på X.
– Ingen avtale om våre asylplaner. Ingen justeringer. PVV forlater koalisjonen, skriver Wilders på X.
Etter at PVV ble størst i det nederlandske valget i 2023, dannet partiet regjering sammen med høyreliberale VVD, antikorrupsjonspartiet NSC og bondepartiet BBB. Regjeringen fikk den partiløse tidligere embetsmannen og etterretningssjefen Dick Schoof som statsminister, og Wilders ble ikke selv minister.
Vil stenge grensene
Den siste tiden har det imidlertid vært stor krangel i regjeringen om innstramming av asylpolitikken, og nå resulterer det altså i at regjeringen faller. Wilders' kampsak har vært «den strengeste asylpolitikken noensinne», og nå mener han at det ikke går raskt nok med å innføre den.
I mai krevde han rask handling for å få stengt nederlandske grenser for asylsøkere. Politiske analytikere og jurister mente planene hans var både urealistiske og ulovlige, og så på det som et forsøk på å framprovosere regjeringens fall.
Et krisemøte tirsdag morgen varte knapt en halvtime før Wilders kom med kunngjøringen. Hans statsråder forlater regjeringen.
– Uansvarlig
De andre partilederne sier til den offentlige kringkasteren NOS at de er svært misfornøyd med Wilders' beslutning.
– Jeg er veldig sint. Det er uansvarlig. Han sitter med alle kortene, og likevel trykker han på stoppknappen, sier BBB-leder Caroline van der Plas.
– Igjen velger Wilders egne interesser foran landets interesser, sier VVD-leder Dilan Yesilgöz.
Også de fleste opposisjonspartiene uttrykte skuffelse over regjeringens fall.
Kort tid til Nato-toppmøte
Schoofs regjering satt kun i elleve måneder. Nederland skal være vertskap for Nato-toppmøtet i Haag om få uker. Det er uklart om det blir nyvalg, men om det skulle bli tilfelle, er det i så fall Nederlands tredje valg på litt over fire år.
PVV og Wilders er fortsatt i førersetet på meningsmålingene, men det er langt jevnere enn det var ved valget i 2023 – da PVV fikk 37 av 150 mandater og endte nær åtte prosentpoeng foran nærmeste motstander. VVD og venstrepartiet GL-PvdA ligger tett opptil PVV. Imens har de to siste partiene i koalisjonen – NSC og BBB – nærmest kollapset.
Eldre skipsflåte gir flere ulykker til sjøs
Antallet maritime ulykker har økt med 42 prosent de seks siste årene, viser en ny rapport fra DNV. Eldre skip får skylden.
Den globale skipsflåten har økt med 10 prosent, mens antall ulykker har økt med 42 prosent, ifølge en ny rapport fra DNV.
Maskinskader og maskinhavari er de vanligste hendelsestypene i de ti årene rapporten tar for seg. I 2024 sto denne typen skader for 60 prosent av alle tilfeller.
– Da fraktratene steg i 2024 grunnet økt transportmengde, valgte mange redere å skyve på utfasingen av eldre fartøy, noe som øker risikoen for mannskap, last og miljøet. Sektoren må vise handlekraft hvis vi skal greie å styrke sikkerheten, sier administrerende direktør Knut Ørbeck-Nilssen i DNV Maritime.
Rapporten viser også at antallet brann- og eksplosjonshendelser har økt i perioden, med de fleste ulykker blant passasjerskip og ferger.
Kollisjoner, grunnstøtinger og forlis ble redusert med 26 prosent fra 2014 til 2024.
(NTB)
Nyheter
Togtilhengere ønsker flere sovevogner på nattogene
Går det an å sove seg til et bedre klima? Ja, men langt flere senger må til, oppfordrer togtilhengere.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Flyskammen brer om seg, kunne Dagsavisen fortelle fredag. Mange vil derfor reise mer klimavennlig også på lengre turer. Et eksempel på det er facebookgruppa «Togferie», som har fått over 7.000 medlemmer i løpet av en drøy måned. Dette er med på å gjøre nattogene stadig mer aktuelle, men muligheten til å sove godt på toget i Norge, er fortsatt svært begrenset.
Les også: Svensker velger bort flyreiser – nå er flyskammen på vei til Norge
Utreder nattogtilbudet
– I dag er det 20 sovevogner til disposisjon i Norge, og disse er i bruk på de fire hovedstrekningene, forteller Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet.
– Hver vogn har 15 sovekupeer med to senger i hver, utdyper han.
Det innebærer at maksimalt 600 personer kan sove på togene i Norge på samme tid. Eller for å si det på en annen måte: 8.880 nordmenn må dele på hver av togsengene som finnes nå.
– NSB forteller om et belegg på mellom 70 og 95 prosent i sovevognene. «Det er i hovedsak Jernbanedirektoratet som bestemmer hvilke avganger vi skal kjøre» med dem, ifølge konserndirektør Arne Fosen i NSB. Betyr det at dere er fornøyd med dagens tilbud?
– Jernbanedirektoratet arbeider nå på eget initiativ med en utredning om framtidige nattogkonsept og vil kunne si mer om ulike muligheter når denne utredningen blir ferdig i høst, svarer Horrisland.
Over 30 år gamle
– Bakgrunnen er blant annet at dagens sovevogner snart er modne for utskifting, fortsetter Horrisland.
Det kan han trygt konstatere, etter som sovevognene ble produsert for mer enn 30 år siden, på slutten av 1980-tallet. De er dermed godt innsovet.
Verken For Jernbane eller Svenska Järnvägsfremjandet er fornøyd med tilbudet slik det nå framstår.
– Dagens park av sovevogner er liten og begynner å bli gammel. Det er behov for fornyelse og utvidelse, sier lederne av de to organisasjonene, henholdsvis Kjell Erik Onsrud og Christer Wilhelmsson, i en felles uttalelse.
De er også opptatt av den svenske regjeringens planer om bedre togforbindelser mellom Stockholm og kontinentet.
– Vi mener den norske regjeringen bør gjøre det samme, skriver de to.
Saken fortsetter under bildet.

Slik reklamerer NSB/VY selv for sine nattog med sovekupeer. Foto: NSB
Les også: Åpning av Follobanen utsettes ett år
Det svenske Trafikverket skal nå utrede muligheten for nattog med daglige avganger til flere europeiske byer. MDG mener vi fra norsk side bør følge opp dette med sovevogner på strekningen Oslo-Berlin.
– Da vil man for eksempel kunne sette seg på toget i Oslo klokka 18.00 og våkne i Berlin før klokka 9.00, argumenterer partiet i en epost til Dagsavisen.
MDG viser dessuten til at det var 290.000 reisende med fly mellom Oslo og Berlin i 2017, så markedsgrunnlaget synes å være til stede.
Også fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet ønsker mer snorking på norske tog, både innen- og utenlands, i stedet for høytflyvende klimautslipp.
– Nattog er et godt alternativ for mange. Problemet er at vi har for få vogner til denne trafikken nå. Til tross for høye priser (950 kroner per sovekupé) er vognene ofte utsolgt, særlig på Dovrebanen og Bergensbanen, påpeker Schlaupitz.
Les også: Norge kan trenge dobbelt så mange tog i 2050
– Det vanlige i dag er tre sovevogner i hvert nattog på disse to banene og to på Sørlandsbanen. Vi har ikke gjort noen egen markedsanalyse, men det virker som det uten problemer kunne gått minst ei ekstra vogn i hvert nattog på Dovrebanen og Bergensbanen. Det er jo også logisk å tenke at det offentlige kunne stilt krav om noe lavere priser på sovevognene, noe som helt sikkert hadde skapt grunnlag for enda flere vogner på alle banene. I tillegg er det ønskelig å få i gang igjen nattog mot København og kanskje kontinentet, og da trengs det vogner også til dette, fortsetter Schlaupitz.
Nattogtilbudet vil bestå
Konkurranseutsettingen av jernbanen i Norge, vil føre til at nye selskaper inntar skinnegangen i store deler av landet. Go-Ahead har allerede vunnet kontrakten om Sørlandsbanen. Uansett hva slags planer de måtte ha, vil nattogtilbudet bestå, forsikrer Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.
Les også: Dyrere for barn å ta toget: NSB fjerner ordningen med familierabatt
– I trafikkpakkene som omhandler Sørlandsbanen, Nordlandsbanen, Dovrebanen og Bergensbanen er det stilt krav om at nattogtilbudet med sovevogner skal opprettholdes, opplyser han.
– Ved konkurranseutsetting av trafikkpakker blir fordelingen av sovevogner til nattogstrekningene identisk som i dag.
Om prisen forblir 950 kroner per sovekupé, enda høyere eller lavere, er derimot uvisst.
– Operatørene som vinner trafikkpakkene står fritt til å bestemme prisen på denne typen tilleggsprodukter, forteller Horrisland.
Her kan du sove
* NSB/VY har sovevogner på fire strekninger: Oslo-Trondheim, Oslo- Kristiansand-Stavanger, Oslo-Bergen og Trondheim-Bodø.
* Prisen for en sovekupé er 950 kroner, som kommer i tillegg til prisen for selve togbilletten.
* Hver sovekupé rommer to 75 centimeter brede senger med madrasser, dyner og puter.
* Det er tillatt med inntil to voksne og to barn per kupé.
* Det finnes strømuttak, håndklær, såpe og drikkevann i hver kupé.
* Det er ikke tillatt med dyr i sovekupeene.
* Det er per dags dato totalt 20 sovevogner med 15 sovekupeer i hver av dem.