Nyheter

Bryggesjauere innbrakt av politiet

Havnekonflikten i Oslo Havn hardnet til i dag tidlig.

Havnekonflikten i Oslo har pågått siden i vinter, da det tyrkiske selskapet Yilport tok over all lossing og lasting av båter.

– Mandag morgen var det en del av oss, som "gikk i veien" for lastebiler som skulle inn på bilhavna på Bekkelagskaia, sier nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening (OBF) Tommy Torgersen til Dagsavisen.

– Årsaken til at politiet kom, er at vi måtte ha søkt grunneier om lov til å aksjonere, sier Torgersen, som er overrasket over at politiet blandes inn i en arbeidskonflikt.

LES OGSÅ: Buet styreformannen vekk

Sosial dumping

– Dette er sosial dumping og fagforeningsknusing i kommunal regi, sier Bjørnar Moxnes (Rødt) om konflikten på Oslo Havn.

I februar overtok tyrkiske Yilport driften av konteinerhåndteringen i Oslo for de neste 20 årene.

Velsignelse

– Oslo havn er eid av kommunen, og alle regler og instrukser som vedtas av bystyret, er gjeldende for Oslo havn. Men ledelsen i Oslo havn, med byrådets velsignelse, presser fram sosial dumping, og de velger å la lossing og lasting av skip foregå med løsarbeidere og skipsansatte, framfor organiserte bryggearbeidere, sier Moxnes, som vil følge opp saken i bystyret.

Yilport nekter å undertegne tariffavtale med Transportarbeiderforbundet, og vil heller bruke egne ansatte, med den følge at 22 havnearbeidere ble oppsagt og 14 permittert. Sist uke ble Oslo Losse- og Lastekontor slått konkurs, og ytterligere 35 mistet jobben.

LES OGSÅ: Havneboikott med byrådets tillatelse

Hindret transport

Forrige tirsdag hindret et 50-talls havnearbeidere transport til og fra Yilports terminaler i Oslo Havn. I dag var det altså en ny aksjon og det kan komme flere aksjoner i tida framover.

– Vi oppsummerer hver dag, så får vi se hva vi finner på neste gang, sier i Tommy Torgersen i Oslo Bryggearbeideres Forening.

Han er en av de 35 som mistet jobben og ble fratatt adgangskortet til området.

– Nå er det nok med trakassering, løgn og fanteri fra ledelsen i Oslo Havn og Yilport,  sier han opprørt.

– Yilport har en arrogant holdning til norsk arbeidsliv. Vi har gjentatte ganger bedt om møter med dem, men de vil ikke forhandle. De ble innkalt til mekling med riksmeklingsmannen, men ikke engang da ville de. Vi fikk da beskjed om å bare sette i gang med lovlige aksjoner, legger han til.

Han ser denne konkursen som en styrt avvikling av havnearbeiderne i Oslo.

LES OGSÅ: Bryggesjauerfrue

Mer fra Dagsavisen