Nyheter
Vil utsette åpningen av P-huset i Apenesfjellet
-For mange bilister vil det være helsefarlig å bli stengt inne i det nye parkeringshuset. Derfor må vi først få orden på trafikkflyten på Innfartsåra og i St. Croixgaten før fjellgarasjen åpnes.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Det sier Frp-politiker Carl Johan Holm. I torsdagens bystyremøte tok den pensjonerte sjøkapteinen et oppgjør samferdselspolitikken i kø-byen Fredrikstad - som han mener kan gå på livet løs for brukerne av det kommende P-huset.
Hekk og veiskulder
Det var i forbindelse med Ulf Trenums (V) forslag om å innføre rushtidsavgift i Fredrikstad Holm istedet ba Bystyret vurdere raske, enkle praktiske løsninger framfor å innføre enda flere kompliserte og kostbare avgiftsordninger.
-Hvorfor stiller ikke vi som er politikere spørsmål som "hva kan vi gjøre selv?" og "hvordan løser vi utfordringene?" framfor å tilkalle ekstern hjelp?
I Fredrikstad har vi nå skapt en situasjon hvor bilistene og turistene som kommer til byen inviteres til å kjøre inn i et høl man ikke kommer ut av.
Når trafikken korker seg i St. Croixgaten og på Innfartsåra risikerer brukerne av p-huset å bli stående fast i fjellet i både en, to og kanskje tre timer? sa Holm før kan selv skisserte et knippe enkle tiltak:
-Ta bort hekken mellom Innfartsåra og jernbanelinja, la veiskuldra langs Apenesfjellet bli en del av kjørebanen - og vips så har vi en firefeltsvei.
I St.Croixgaten må vi fjerne busstoppet - en holdeplass som til de grader hindrer trafikken, uttalte Holm til den lydhøre forsamlingen.
Utsette åpningen
Overfor Demokraten utdypet Carl Johan Holm sitt syn på trafikksituasjon og bokstavelig talt veien videre fredag:
-Jeg vil lufte disse innspillene i partiet med det første. Det må bli slutt på at vi reiser landet rundt på seminarer eller henter ned kostbare fageksperter fra Trondheim som skal fortelle oss hva som skal gjøres. I disse krisetider må det være tillatt å ty til enkle, rimelige, gode grep for å skape bedre trafikkflyt.
I mitt yrkesaktive liv til sjøs tok vi utfordringene ved å spørre oss selv "hvordan løser vi dette problemet på best mulig måte?", "hvordan tackler vi situasjonen vi nå har havnet i?". Vi ringte ikke til konsulentene for å finne svar. Vi fant svarene selv, forklarer Holm.
Demokraten:-Hvordan tror du f.eks eldre bilister vil oppleve å bli stående fast inne i p-huset i timesvis når to biler har krasjet på bybrua eller når fredagstrafikken til Hvaler hoper seg opp på Innfartsåra?
Holm:- Det vil jeg tro kan være regelrett helsefarlig. Jeg kjenner ikke ventilasjonssystemet i p-huset, men det vil neppe være over-dimensjonert.
Kanskje baserer man seg i noen grad også på gjennomtrekk, ettersom det finnes to utganger. Men at det vil være fare for at noen "kvavner" inne i hølet på varme sommerdager skal vi ikke se bort fra.
-Mener du at åpningen av p-huset må utsettes i påvente av de raske, enkle løsningene du skisserer?
-Ja, det mener jeg. Det sier seg jo selv at man først må ha et veisystem utenfor som fungerer før man loser bilistene inn i fjellet.
Tross alt vil p-huset generere enda mer trafikk; de som skal ut av fjellet mot øst må som kjent kjøre sørover på Innfartsåra til St. Croix-krysset før man eventuelt får snudd i retning Ørebekk og Oslo, sier Holm og avrunder:
-På Fornebu ble det for mange år siden bygget en såkalt "fly-over" over E 18. En slik enkel bru kunne vi med fordel hatt både ved Grønli-rundkjøringa og i St. Croix-krysset.
Da ville trafikken som går i retning nord-sør ikke blitt berørt av trafikken som går ut og inn av sentrum. I et litt lengre perspektiv bør dette vurderes sterkt framfor å ta i bruk flere avanserte avgiftsordninger, påpeker Carl Johan Holm.
-Gode forslag
Frps gruppeleder Bjørnar Laabak lover en serløs behandling av partifellen Holms bystyre-innspill:
-Han har noen svært gode forslag her. Vi kan ikke vente til en firefelts står ferdig ved Simo i 2016. Derfor må vi se på de kortsiktige tiltakene han lanserer.
-Holm vil utsette åpningen av p-huset inntil en firefelt er på plass i den sørligste delen av Innfartsåra. Hva synes du?
-Der blir jeg litt mer usikker. Vi får først ta en runde på dette i partiet. Men som sagt; han har et poeng når han snakker om den manglende kapasiteten på veinettet utenfor p-husgarasjen, sier gruppeleder Bjørnar Laabak.