Innenriks
Solvik-Olsen fikk prøve elektrisk fly
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var passasjer da den første flygningen i Norge med elektrisk fly fant sted på Gardermoen.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Flyet, et toseters Alpha Electro G2 som er produsert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia, ble fløyet av Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen mens Solvik-Olsen satt i passasjersetet.
– Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det var en stor opplevelse å få bli med på denne flygningen og se at vi er i gang med utviklingen av framtidens luftfart, sier Solvik-Olsen.
Avinor ønsker at Norge tar en ledende rolle i utviklingen av elfly, og har som mål at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en stor markedsandel. Målet er elektrifisering av innenriksluftfarten innen 2040.
– Ideelt
– Det norske kortbanenettet er ideelt for å teste ut de første kommersielle elektriske flyene, som ventes å ha begrenset rekkevidde og kapasitet, sier konsernsjef Falk-Petersen i en pressemelding.
– Dagens elektriske flygning viser at det ikke lenger er noen grenser for hva som kan elektrifiseres. Neste skritt blir rutetrafikk med små elektriske passasjerfly, sier daglig leder i Miljøstiftelsen ZERO, Marius Holm, som var til stede under prøveflygningen og tror at det innen ti år vil være kommersielle flygninger i Norge med elektriske fly.
Hans synspunkt deles av flyselskapet Widerøe, som ikke ser noen store teknologiske barrierer for en realisering av slike flygninger i løpet av de neste ti årene.
Opptil 50 seter
– Vi leter etter et konsept som gir nullutslipp og lavere driftskostnader. Hvis vi finner det vi leter etter, kan vi videreutvikle dette verdifulle kollektivtrafikksystemet vi har bygd opp i Norge over flere tiår. Teknologien gir også mulighet til å utvikle et langt bedre tilbud i store deler av Distrikts-Norge, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe AS.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Ifølge Nilsen er det mest sannsynlige elfly-alternativet et 19-seters fly, men han er åpen for fly som tar opp mot 50 passasjerer. Flyet skal ha en rekkevidde på mellom 250 og 300 kilometer for å fungere effektivt med Widerøes driftsmodell. (NTB)