Innenriks
Sjarmerende selvironisk
POP RobbieWilliams«Rudebox»EMI
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Robbie Williams har en egen sans for å underholde helt utenhemninger med tanke på hva som ellers er god takt og tone i tekst og musikk.Hans nye album er en godtepose full av søtsaker vi kjenner fra før og noennye grelle greier som vi ikke er helt sikre på om vi vil smake på. Men deter mer enn nok av det første til å bli fornøyde en gang til.
Albumet begynner med tittelsangen singelen «Rudebox» en litt tamoppdatering av Sly'n'Robbies «Boops» for et nytt århundre men RobbieWilliams blir aldri noen pioner i dansemusikken. Han skal vise seg å værebedre når han spiller på sin velkjente selvironi i mer alminnelig melodiøspop som sprites opp med alle slags elektroniske triks.
«Rudebox» er et veldig personlig album fullt av tilbakeblikk tiloppveksten. Derfor er det også veldig 80-tallsinspirert med anstendigecoverversjoner av Human Leagues «Louise» Stephen Duffys «Kiss Me» og et parnikk til The Pet Shop Boys. Han gjør en versjon av My Robot Friends «We'reThe Pet Shop Boys» som en hyllest til sine forbilder og har fått dem til åprodusere denne låten personlig. Og attpåtil gi fra seg den helt nye sangen«She's Madonna» som umiddelbart blir med på listen over årets storepopstunder bedre enn noe Pet Shop Boys presenterte selv på sitt album avåret.
Noen av låtene avslører stor respekt for Mike «The Streets» Skinner og hansprotesjeer The Mitchell Brothers. Det betyr ikke at Robbie blir rapper påordentlig. Han er ikke frekk nok til å true de som gjør dette på alvor menbefriende mindre selvhøytidelig og som vanlig sjarmerende nok til å slippeunna med det: «Me so horny/me so young/and I still get me washing done»sier han i en beskrivelse om hvordan det var å være ung og fremadstormendeog fortsatt bo hjemme. Denne låten heter «The 80's» den blir etterfulgt av«The 90's» og «Summertime» som rett og slett er tre beskrivelser om hvordanhan har hatt det – eller ikke hatt det – etter at han begynte å bli voksen.
Det er enda flere coverlåter: Lewis Taylors «Lovelight» en sang som endeligfår et større publikum. Manu Chaos «Bongo Bong» som ikke tar helt av førLily Allen kommer inn og tar over «Je ne t'aime plus»-delen. Og enda mangeflere Robbie Williams har vært med på å lage selv. Plata har hele 17 sporog kunne selvfølgelig vært slanket litt for enda bedre effekt. Det erlikevel sjelden at et nytt popalbum har så mange stunder som kaller på detgode smilet. Spørsmålet er likevel om alt dette er blitt for engelsk ogettertenksomt for det helt store publikumet han har vært vant til? KlerRobbie Williams å bli tatt litt på alvor også? «In thefuture everyone will be anonymous for 15 minutes» påstår han i «TheActor». For sin egen del tror han det neppe selv.
I salg fra mandag. Forhåndsordrene er på 40.000 eksemplar.