Nyheter

Politiet frustrerte: Elektriske sparkesykler blokkerer for utrykningskjøretøy

Feilparkerte elektriske sparkesykler gjør livet vanskeligere for politi og helsevesen.

Feilparkerte elektriske sparkesykler skaper ikke bare trøbbel for myke trafikanter. Nå har også politiet sett seg lei.
Publisert Sist oppdatert

Feilparkerte elektriske sparkesykler har vært sommerens store samtaleemne i Oslo. Særlig myke trafikanter med bevegelsesutfordringer, som eldre, svaksynte, blinde og folk med funksjonsnedsettelser har sett seg grundig lei av at sparkesykler blokkerer fortauene.

Nå er også politiet lei. I sommer har politiet tatt opp med Oslo kommune at sparkesykler ved flere anledninger har blokkert for utrykningskjøretøy.

LES OGSÅ: Bygården rett ved Akerselva står halvtom: – Det er trist å se at det står og forfaller (+)

– De har flere ganger blokkert veier og gangfelt som vi og ambulanser bruker som utrykningsvei, blant annet rundt Sentrum scene, skriver en politibetjent i en frustrert e-post til Oslo kommune, som Dagsavisen har fått innsyn i.

Mottatt klager

Frank Halse, leder av seksjon for trafikk- og sjøtjenesten i Oslo politidistrikt, sier til Dagsavisen at politiet er kjent med at det i senere tid har vært en økning i uønsket bruk og parkering av elektriske sparkesykler i Oslo, som blant annet har ført til en betydelig økning i ulykkestallene.

LES OGSÅ: Blinde Lars (55) må gå ut i bilveien fordi elsparkesykler ligger slengt på fortauet

– Vi har også erfart at det har tidvis vært utfordringer med fremkommelighet både for politipatruljene våre, samt andre nødetaters utrykningskjøretøy grunnet henslengte sparkesykler. Vi har samtidig mottatt mye klager i forbindelse med dette fra befolkningen, sier Halse.

Oslo politidistrikt mener det er nødvendig med en felles og tverretatlig forståelse av utfordringene.

– Det er allerede iverksatt mye godt arbeid på ulike nivå i ulike etater og hos aktørene for å treffe gode tiltak. Det er i den sammenheng viktig med en felles forståelse av situasjonen og fokus på strukturelle forebyggende tiltak, sier Halse.

Les også: Ny elsparkesykkel-ulykke

Flere tiltak

Denne uka har sparkesykkelaktørene i Oslo vært i møter både med lokalpolitikere og samferdselsdepartementet. Den foreløpige løsningen på problemet er at aktørene selv vil innføre farts- og parkeringsrestriksjoner. Samtidig vil de ansette egne sparkesykkelbetjenter som skal fjerne feilparkerte sparkesykler.

LES OGSÅ: Elsparkesyklist kjørte på rødt lys – politiet vurderer beslaglegging av førerkort

Sparkesykkelsituasjonen vil også bli drøftet videre.

– Problemstillingene knyttet til elsparkesykler er planlagt som et tema på agendaen til det kommende politirådet den 19/8, som vi mener er en god arena for å drøfte forslag til felles tiltak videre, sier Halse.

Powered by Labrador CMS