Innenriks

– På tide Norwegianflyr til lavpris alene!

SAS må avbryte lavpris-flygingen og la Norwegian fly billig alene mener den største fagforeningen i SAS Braathens.

Publisert Sist oppdatert

– Økonomien har virkelig ikke bedret seg etter sammenslåingen av SAS ogBraathens. Vi sliter med en kamp fra dag til dag for å overleve. Om noensier noe annet er det i et anfall av overoptimisme hevder leder AsbjørnWikestad i Luftfartens Funksjonærforening som samler den størstefagforeningen i det norske innenriksselskapet SAS Braathens og flere andrestore fagforeninger i SAS-konsernet.

Norwegian kan overta

Et halvt år etter at SAS og Braathens gikk sammen om en lavprisoperasjonstår Wikestad fram og krever at toppsjefen i SAS Braathens avslutterbilligflygingen og overlater lavprismarkedet til konkurrenten Norwegian.

– For SAS er det langt fram til pluss og Norwegian har ikke tjent en krone.Derfor må selskapene nå få muligheten til å utvikle seg i markedene som ermest gunstige for hver av dem. For Norwegian er det å fly billig. SAS kantrekke passasjerer på andre måter sier Wikestad.

Det SAS-selskapet han ser for seg skal blant annet få kaffen og avisenetilbake i kabinen.

– Vi får henvendelser hver eneste uke fra bedrifter som ønsker bedreservice. Ikke alle vil fly spartansk sier Wikestad.

Samtidig ønsker han seg bonuspoengene på innenriksflygingen tilbake for åsette ekstra pris på dem som flyr mye. I tillegg ser han for seg at statenog landets bedrifter kan inngå fleksible bedriftsavtaler med både Norwegianog SAS.

– Noen ganger passer det å fly billig. Andre ganger vil man hafleksibilitet service og komfort sier Wikestad.

Han avviser at det er snakk om nostalgi fra SAS sine gylne gamle dager.

– Dette handler om å gi begge selskapene andre konkurransevilkår. Når dehele tiden er satt til å konkurrere på pris går det fryktelig dårlig medbegge.

Død om to år

Tallenes tale er ganske klar. Norwegian har så langt i år flydd til etunderskudd på hele 109 millioner kroner før skatt. Om dagens situasjonfortsetter braker Norwegian i bakken innen to år.

I forrige uke meldte SAS at de må sette fly på bakken og redusere sinkapasitet med fire prosent. Årets første ni måneder har SAS et underskudd påvel 15 milliarder kroner noe som får konsernsjef Jørgen Lindegaard til åvarsle om nok en solid smell i 2004.

Wikestad er overbevist om at både Norwegian og SAS vil overleve med hver sinpassasjergruppe.

– Det er viktig for oss at Norwegian overlever. Det er ikke slik at vi fårmonopol hvis Norwegian går konkurs. Da kommer det nye uforutsigbarekonkurrenter fryktelig fort sier Wikestad.

Tusen kroner

Wikestad mener SAS-prisene ikke vil stige dramatisk på grunn av en omlegging.

– Vi har vært gjennom knallharde spareprogram i mange år nå og derfor vilvi klare å holde noenlunde på prisene. Men gjennomsnittsprisen mener vi måopp til rundt 1.000 kroner per passasjer per time i luften for at vi skaloverleve sier Wikestad.

Det betyr at en enveisbillett mellom Oslo og Bergen i gjennomsnitt må liggepå mellom 800 og 1.000 kroner en vei.

Powered by Labrador CMS