Innenriks

– Ap viser en rørende omsorg for Ryanair

Full klinsj mellom Jonas Gahr Støre og Siv Jensen om Rygge-nedleggelse i spørretimen.

Finansminister Siv Jensen i spørretimen i Stortinget onsdag formiddag.

Av Sofie Prestegård og Dag Høie

Tirsdag kveld kom nyheten om at styret for Rygge sivile lufthavn vil legge ned flyplassen fra 1. november, noe som gjør at rundt 1.000 ansatte vil miste jobben. Styret legger skylden på regjeringens flypassasjeravgift på 88 kroner.

Ap-leder Jonas Gahr Støre var ikke nådig mot finansminister Siv Jensen (Frp) da han tok opp saken i spørretimen i dag.

– På Jensens vakt mister 1.000 mennesker jobben. Dette er ikke en grønn avgift og den kom til uten utredning. Prisen for dårlig politisk håndverk er dyr, sier Støre.

Han understreker at revidert budsjett fortsatt er under behandling i Stortinget og lurte på om Frp vil svelge stoltheten og lytte til de ansatte på Rygge?

– Rørende

Jensen hadde nok å kontre tilbake med.

– Jeg har stor forståelse for at de ansatte på Rygge nå kjenner på usikkerhet. Så er det ingen flyplasser som legges ned på grunn av en slik avgift. Ryanair ønsker ikke å benytte seg av Rygge flyplass, sa Siv Jensen og la til:

– Så finner jeg det ganske rørende å nå se Arbeiderpartiets omsorg for Ryanair. De som ville boikotte Ryanair for få år siden.

Skandaløst

Jensen fikk drahjelp fra opposisjonen da Trine Skei Grande tegnet seg.

– Jens Stoltenberg (Ap) gikk i front for å boikotte Ryanair, minnet hun om og oppfatter snuoperasjonen som "skandaløs".

– Uten flypassasjeravgiften hadde det vært fulle rulle her. Alt endret seg en novemberkveld i fjor, da avgiften kom på bordet, sa markedssjef Silje N. Thoresen ved Rygge lufthavn til Dagsavisen i går.

Forslaget om avgiften fikk flyselskapet Ryanair, til å si opp sin basekontrakt med Rygge fra 1. november.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum pekte på de negative konsekvensene dersom Rygge legges ned: at rundt 1.000 arbeidsplasser i Østfold kommer til å stå i fare.

– Det som nå skjer, er uansvarlighet. Hvorfor er det så viktig å trumfe gjennom en avgiftspolitikk som rammer så mange, spurte han i spørretimen.

Venstre-leder Grande, som har kjempet hardt for å få innført flypassasjeravgiften, svarte:

– Ryanair en av verstingene i europeisk flytrafikk. Arbeiderpartiet lar Ryanair diktere norsk avgiftspolitikk og norsk miljøpolitikk.

– Klassisk utpressing

Miljøpartiet De Grønne står fast på å støtte den omstridte flypassasjeravgiften. Partiets talsmann og stortingsrepresentant Rasmus Hansson har også en klar melding til både Ap og Sp.

– Jeg synes det er trist at Senterpartiet, og tilsynelatende Arbeiderpartiet, feiger ut ved aller første konfrontasjon om klimakrav til luftfarten. De burde heller styrke innsatsen for et grønt skifte til nye jobber som ikke er basert på å ødelegge fremtidens klima, sier Hansson til Nettavisen.

– Selvsagt blir det kostnader når slike bransjer må ansvarliggjøres, og det må settes inn tiltak for å skaffe folk annet arbeid. Men løsningen er absolutt ikke å gi etter for klassisk utpressing for å slippe unna klimakrav, sier Hansson.

Han sikter til Ryanair.

– Ryanair har tydeligvis nulltoleranse for miljøkrav og bruker 1.000 jobber på Rygge som utpressing for å fly uten klimahensyn, mener Rasmus Hansson.