Innenriks

Ullevål lover å rydde opp

Evalueringen av ambulansetjenesten og AMK ved Ullevål sykehus påpeker flere sentrale mangler.

Publisert Sist oppdatert

Etter skandalen 6. august i år – da ambulansepersonell nektet å ta med seg en blødende Ali Farah fra Sofienbergparken i Oslo – bestilte Ullevål universitetssykehus (UUS) en ekstern evaluering av ambulansetjenesten og AMK.

Mangler regelverk

Det danske konsulentselskapet Muusmann konkluderer med at uakseptable hendelser hører til det absolutte unntak i tjenesten. Likevel har de funnet svikt og flere mangler i rutinene ved Ullevål:

"Ambulansetjenesten har ikke utarbeidet retningslinjer for «god atferd» og «gode verdier». Den har heller ikke et etisk regelverk.

"Det er for svak håndtering av dårlig atferd, kultur og samhandling.

"Det legges ikke til rette for helhetlig ledelse. Seksjonsledere er i for høy grad involvert i drift.

"Akutt Medisinsk Kommunikasjonssentral (AMK) og ambulansetjenesten har et altfor dårlig samarbeid.

"For svak oppfølging av de ansatte som har en tøff jobb og får mange sterke inntrykk.

Følger opp

Det er spesielt samarbeidet mellom AMK og ambulansetjenesten Muusmann mener det er et stort potensial for forbedring. Direktør Tove Strand ved UUS tar rapporten på alvor og forteller at sykehuset kommer til å følge opp samtlige av manglene som er påpekt.

– Mye vil være på plass før jul og det aller meste skal ha blitt fulgt opp før neste sommer, sier Strand.

Hun beklager på ny måten Ali Farah ble behandlet på da han lå hardt skadd i Sofienbergparken.

– Jeg kan ikke garantere at det ikke vil skje igjen, men vi vil redusere risikoen for at det skjer.

Ali Farahs samboer, Kohinoor Nordberg, er fornøyd med rapporten som ble lagt fram i går.

– Jeg tror ledelsen tar dette alvorlig og sørger for at det som skjedde med Ali ikke skjer igjen, sier Nordberg.

Powered by Labrador CMS