Nyheter

Gangbrua er kostbar i drift

Gangbrua over Vesterelva er i ferd med å bli en økonomisk byrde for eieren Fredrikstad kommune. De siste tre åra er brua reparert for henholdvis 152.000,-, 161.000,- og 181.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Tall Demokraten har hentet ut hos kommunen viser at det er gjort reparasjonsarbeider på den komposittbygde brua for 629.126,97 kroner siden 2004. Og "barnesykdommene" vil ingen ende ta, viser den svært oppadgående utgiftskurven.

Feil med elektronikken

-Det skal ikke legges skjul på at brua er blitt dyr i drift. Men vi har et håp om å bli kvitt de store reparasjonskostnadene når Vegtrafikksentralen på sikt overtar fjerndirigeringen av begge bilbruene og Gangbrua.

Før den tid skal det elektroniske - og problematiske - styringssystemet skiftes ut i sin helhet, forklarer oppsynsmann Bernt Olsen i parkerings- og transportseksjonen overfor Demokraten.

-150.-200.000 i året er mye penger for "bare" å reparere?

-Ja, det er vi selvsagt enige i. Men Gangbrua i Fredrikstad er både enestående og komplisert. Meg bekjent finnes det ingen maken bru i hele landet, og kanskje heller ikke i hele verden.

Dessverre har det vist seg at det såkalte PLS-systemet - den elektroniske enheten som opererer brua - stadig streiker.

Og når garantitida forlengst har løpt ut så er det vi som eiere som må bære kostnadene, sier Olsen og fortsetter:

-Pengene er en ting. Like forsmedelig er all irritasjonen og frustrasjonen som driftsstoppen påfører brukerne av brua. Jeg kan forsikre om at vi har fått adskillig pepper opp gjennom årene når brua verken har villet åpne- eller lukke seg.

Forhåpentligvis blir det mindre plunder og heft når dagens elektroniske innretninger er skiftet ut. Personlig velger jeg å være optimist, sier Bernt Olsen til Demokraten.

Dyrere enn Kråkerøy-brua

Gangbrua fra Stortorvet til Bjølstad ble åpnet av daværende ordfører Ole Haabeth (Ap) på selveste nasjonaldagen i 2003. Tanken om ei bru for gående og syklister over Vesterelva var imidlertid Værste A/S sin ide.

Da bru-budsjettet på 19,5 millioner så ut til å eksplodere tidlig i byggeperioden ville likesågodt Værste overføre både prosjektet og eierskapet til Fredrikstad kommune. Kommunens politikere takket ja, selv om byggeregnskapet for den populære brua endte på 50 millioner blank.

Og dette har kommunen punget ut i reparasjonsutgifter (avrundede tall) år for år siden garantitida løp ut i 2004:

2004: 10.000,-

2005: 57.000,

2006: 53 000,-

2007: 152.000,-

2008: 161.000,-

2009: 181.000,-

Demokraten: -Gangbrua har tilsynelatende høyere reparasjonskostnader enn den større og langt mer benyttede Kråkerøy-brua?

Bernt Olsen: -Det er det ingen tvil om. Men utgiftene til bilbrua dekkes av Statens Vegvesen og ikke av oss.

Powered by Labrador CMS