Innenriks
Sporer dine kjøp og samarbeider med nettaviser
Kjøpsdata fra 2,5 millioner app-brukere hos Rema kan bli delt med selskaper som Meta, Schibsted og Posten. Forbrukerrådet oppfordrer Datatilsynet til å vurdere om Rema er innenfor reglene.
Samarbeidet Rema har med Schibsted gjør at du kan få reklame på vg.no basert på din handlekurv.
Audun Braastad
I Remas app blir brukerne gjort oppmerksomme på at: «...Meta, Schibsted eller Posten, kan få tilgang til enkelte av dine personopplysninger».
– Brukerne må forstå hva de samtykker til og hvordan dataene deres brukes. Rema-appen kan også brukes av barn fra 15 år og oppover. De har krav på særlig beskyttelse, eksempelvis når det gjelder persontilpasset markedsføring. Vi håper at Rema har hatt et bevisst forhold til dette, sier Janne Stang Dahl, kommunikasjonsdirektør og samfunnskontakt i Datatilsynet.
Forbrukerrådet oppfordrer Datatilsynet til å vurdere om Rema er innenfor gjeldende regler rundt kundenes samtykkeerklæring. Datatilsynet har foreløpig ikke vurdert lovligheten, men sier altså det er noen problemstillinger som bekymrer.