Nyheter

SAS-pilotene i streik: Over 160 SAS-flygninger innstilles tirsdag

NTB melder at 161 SAS-flyvninger er innstilt tirsdag, etter at SAS-pilotene gikk ut i streik mandag. På Oslo Lufthavn Gardermoen ble nyheten om streiken møtt med skuffelse blant flere reisende.

Det var mange fortvilede passasjer på Oslo Lufthavn, som måtte se reisen gå i grus, etter at SAS-pilotene gikk til streik.

Ifølge NTB viser VGs flyoversikt at mens 78 flyvninger ble innstilt på streikens første dag, får streiken enda større konsekvenser tirsdag. Da meldes det om at 161 av SAS-flyvningene kanselleres, hvor 77 er utenlandsflyvninger, og 84 er innenlands.

Rett etter klokken 12 kom beskjeden mange reisende hadde fryktet, men ante ville komme.

Dype, fortvilte sukk, og «Faen. Det ble streik,» var utsagn som ble sagt av passasjerene på Oslo Lufthavn Gardermoen da det ble klart at SAS-pilotene går ut i streik.

Stemningen blant passasjerene var rolig og behersket i timene før den endelige meklingsfristen gikk ut mandag klokken 12. Mange var nervøse for at deres fly ville bli berørt av streik, og fryktet at ferieplanene skulle gå i vasken. Det ble en realitet for mange reisende.

sas

På oversikten over flyavganger på nettsidene til Oslo Lufthavn var det kun tre SAS-fly som var innstilt før streiken var et faktum. Rett etter lyste det rødt, og ordet «Innstilt» sto foran de aller fleste SAS-avgangene.

– Turen ryker

Blant de mange fortvilede passasjeren på Oslo Lufthavn, står Solveig Nebo, og kikker opp på avgangstavlen.

– Nå ser det ut som om turen til Split i Kroatia ryker, sier hun oppgitt til Dagsavisen.

Solveig Nebo skulle etter planen reist til Split, men SAS-streiken satte en stopper for det. Fligthen ble kansellert.

– Dette er veldig skuffende. Vi hadde gledet oss skikkelig. Alt var planlagt for en fin ferie, leiebil og Airbnb var bestilt. Nå aner vi ikke hva vi skal gjøre. Om vi skal kjøre ned til Kroatia, eller om vi må droppe hele turen, sier hun skuffet.

Nyheten spredte seg raskt blant passasjerene i avgangshallen, og etter flere dagers mekling på overtid, og med stadig nye frister, ble sluttstrek satt mandag klokken 12. Resultatet ble streik, og 900 SAS-piloter la ned stikka. Opp mot 250 avganger og 45.000 reisende kan bli rammet hver dag, ifølge TT. Det er ikke kjent hvor mange avganger fra norske flyplasser som blir berørt.

Gro Førre og hennes reisefølge har en etappe igjen før de er hjemme i Haugesund. Den kan bli lang.

Gro Førre og hennes reisefølge er allerede forsinket, og hadde allerede opplevd et kansellert fly fra København dagen før.

– Vi har reist siden i går ettermiddag, og nå har vi ikke peiling på hva som skjer, annet enn at vi har fått beskjed om at flyet er en time forsinket. Kanskje det blir buss hjem til Haugesund, sier hun.

Kjernen

Kjernen i konflikten er opprettelsen av de to datterselskap SAS Link og SAS Connect. Under pandemien mistet rundt 560 piloter jobben. SAS-pilotene har imidlertid en gjeninntredelsesrett, som betyr at de har rett til å bli ansatt igjen.

I disse to selskapene ansatte de andre piloter, og de nye selskapene tok over flyruter som SAS Scandinavia tidligere fløy, ifølge Klassekampen. De organiserte SAS-pilotene har ment at selskapet forsøkte å vri seg unna sine forpliktelser til å hente tilbake de oppsagte pilotene. SAS på sin side, avviste dette og mente selskapet forholdt seg til alle inngåtte avtaler.

110 av pilotene som ble sagt opp under pandemien har fått jobben tilbake, men mer enn 400 er fremdeles arbeidsledige. De oppsagte pilotene får ikke automatisk tilbake jobbene i morselskapet, som isteden benytter seg av piloter fra de to datterselskapene, framholder pilotforeningene.

Partene har meklet siden 13. juni. Opprinnelig gikk fristen ut natt til onsdag, men den ble da utsatt til midnatt fredag. Kort tid etter at den nye fristen gikk ut, ble den inn forlenget til lørdag klokken 11. I 15-tiden mandag sier riksmekler Mats Wilhelm Ruland at det ikke er planlagt nye møter mellom partene og riksmekleren til E24.

Rasende SAS-sjef

SAS-pilotene viser en sjokkerende liten forståelse for selskapets situasjon, sa selskapets administrerende direktør etter at pilotene mandag gikk ut i streik.

– Dette er veldig dårlige nyheter for våre passasjerer, sa administrerende direktør i SAS Anko van der Werff til pressen etter at meklingen ikke hadde ført fram.

SAS-sjef Anko van der Werff.

– Dette var sommeren der alle så fram mot å reise igjen. Dette er veldig dårlige nyheter, gjentok han.

– Vi har nettopp vært gjennom en forferdelig pandemi, vi har mottatt mange penger fra skattebetalerne, og det er derfor skammelig at dette er måten pilotene betaler tilbake sjenerøsiteten og tålmodigheten som alle i landene har hatt med selskapet i løpet av denne tiden, sier van der Werff videre.

Lederen for den svenske pilotforeningen legger imidlertid all skyld på SAS.

– Vi har innsett at SAS ikke vil ha enighet. SAS vil ha streik, sier Martin Lindgren i den svenske pilotforeningen.

– Hva vi enn har gjort, så har vi ikke kommet i mål, sa Martin Lindgren da han møtte pressen mandag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik sier SAS-pilotene har LOs fulle støtte. Hun mener at streiken ene og alene er ledelsen i flyselskapets ansvar.

– Her har de holdt sine ansatte for narr over lang tid. Det er veldig beklagelig at ikke var mulig å komme til en løsning, synd for de ansatte i SAS og synd for passasjerene, sier Følsvik til VG.

LO-lederen sier til avisa at hun mener pilotene «har strukket seg veldig langt for å komme til en løsning, til tross for at SAS-ledelsen det siste året har gjort dette ekstremt vanskelig».

Dramatisk

På Oslo Lufthavn hadde SAS’ pressesjef Tonje Sund en travel dag med å forklare media hva streiken betyr for passasjerene.

– Tidspunktet er dramatisk, og konsekvensene er dramatiske, sier hun til Dagsavisen.

– Vi hadde akkurat kommet oss ut av en to år lang pandemi, og folk hadde begynt å reise igjen, og vi er midt inne i høysesongen. Så en streik er dramatisk.

Pressesjef i SAS, Tonje Lund, håper pilotforeningen tar til fornuften og møter dem på forhandlingsbordet.

Tusenvis av reisende rammes, og med fulle fly overalt er det ikke lett å finne alternativer til SAS.

– Vårt fokus nå er passasjerene. Vi prøver å booke om der det er mulig, men det er fulle fly overalt, sier Sund.

– Kunden har nå tre valg. Det ene er å kansellere og få refundert billettpengene. Det andre er å booke om til senere avganger, eller finne alternative reiser, innen gitte rammer i andre selskaper. Men jeg presiserer at det fortsatt går SAS-flighter, så det er viktig å sjekke det ut på forhånd, sier hun.

SAS skriver på egne nettsider at flyginger som blant annet opereres av SAS Link og SAS Connect ikke påvirkes av streiken. Sund er klar på at løsningen til konflikten finnes ved forhandlingsbordet.

– Jeg håper at pilotforeningen tar til fornuften og velger å gå tilbake til forhandlingsbordet. At de nå velger å gå ut i streik er ikke en del av løsningen, sier hun.

Hun sier videre at SAS har lagt en plan for hvordan de skal ta selskapet inn i fremtiden, og for hvordan de skal gjøre det attraktivt for kundene. Og ikke minst økonomisk lønnsomt.

– Etter to år med pandemi har reisevanene våre forandret seg. Det er mindre forretningsreiser og mer fritidsreiser, så vi må tilpasse oss. Vi har en plan, men for å få til det må alle bidra, inkludert pilotene, avslutter Tonje Sund.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen