Nyheter

Mange kjører ATV ulovlig

Publisert Sist oppdatert

Mange tror de kan kjøre hva de vil på sin egen eiendom. Det stemmer ikke.Vegtrafikkloven gjelder over alt også i egen hage.

– Jeg synes det er kynisk av en del forhandlere rundt om i landet å selgemotorsykler og mopeder det er ulovlig å bruke sier juridisk seniorrådgiverHarald Gjelsvik i Vegdirektoratet. Han sikter til omsetningen avuregistrerte firehjuls motorsykler og mopeder av typen ATV som ikke brukes iorganisert sport- eller konkurransesammenheng.

Problemet oppstår når bruksområdet for ATV går over fra nytte til lek nårkjøretøyene brukes til noe de ikke er bygd for. ATV oppsto som svar påbehovet for et lite og lett nyttekjøretøy som kunne ta seg fram og trekkelass der større kjøretøy ikke så lett kom til en sommerens snøscooter.

Ikke for vei

– ATV er kjøretøy som primært ikke er bygd for å kjøres på vei. Dereskonstruksjon gjør dem ustabile i høy hastighet og det må brukerne ha ibakhodet sier markedssjef Olaf Olstad hos Kellox en landets storeimportører for tohjulinger og motorredskap.

Det er det store salget av ATV de siste årene som har fått veimyndighetenetil å ta fram en bekymret mine. Og mens totalsalget av ATV holder segkonstant på 4000 - 5000 enheter i året har antallet veiregistrerte økt med50 prosent fra i fjor til i år viser tall fra Opplysningsrådet forVeitrafikken. Hvor mange som er solgt uregistrert kan ingen svare på.ATV-er selges i dag også via postordre og mange av dem brukes til lek forbarn på egen eiendom.

Olaf Olstad opplyser at ATV deles inn i tre grupper:

Mopeder. Kjøretøyet som kan føres av 16 åringer med mopedførerkort måtilfredsstille mopedens krav til redusert fart (45 km/t).

Tre- og firehjuls motorsykkel. Førerkrav er 18 år og vanligpersonbilførerkort (klasse B).

ATV som traktor. 16 års aldersgrense og førerrett for traktor.

Kjører ulovlig i hagen

Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn uansett om motorvognenbrukes på offentlig vei på privat vei på offentlig eiendom på privateiendom i terrenget på lukket bane eller på annet avsperret område.

– Vi har sett eksempler på villedende markedsføring hvor forhandlere påstårat man kan kjøre med en ATV lovlig på egen eiendom. Det er ikke tilfelle. Defleste ATV-ene som finnes i markedet i dag er å regne som motorvogn med degenerelle begrensninger og krav i bruken det medfører som registreringkjennemerker og førerkortkrav forteller Gjelsvik.

Alle kjøretøy som går fortere enn 6 km/t og som veier mer enn 50 kg omfattesav veitrafikkloven uansett drivstoff.

Eneste unntak er organisert trenings- og konkurransekjøring i regi av og medmedlemmer i klubb tilknyttet Norges Bilsportforbund eller NorgesMotorsportforbund. Da er det strenge krav om sikkerhetstiltak håndhevelseav motorsportens regler og kompetent aktivitetsledelse.

– Dette vet forhandlerne om og de bør også være klar over hvilket ansvarbrukerne av slike kjøretøy kan komme opp i. Ulovlig bruk av motorkjøretøyvil i de fleste sammenhenger sette forsikringen til side. Spesielt ved brukav ansvarsdelen av forsikring som for eksempel ved personskade vil førertrolig bli møtt med et regresskrav fra Trafikkforsikringsforeningen. Det kani gitte situasjoner beløpe seg til millioner sier Gjelsvik.

Uønsket

Gjelsvik legger ikke skjul på at Vegdirektoratet ønsker ATV-ene bort fraveiene. – Brukt på gal måte er de ustabile og en fare i trafikken både forbrukerne og andre som er på veien. Tohjulinger er faktisk et tryggerealternativ slår Gjelsvik fast.

Flere ATV-importører erkjenner at det på sikt kan gå mot et ATV-forbud påvei men at kjøretøygruppen er hjemlet i EUs regelverk og at et forbud på norske veier først kan gjelde etter at EU har satt foten ned.

Powered by Labrador CMS