Nyheter

Tror Wizz Airs etablering på Gardermoen kan slå positivt ut for Moss lufthavn Rygge

Wizz Air var ett av selskapene som ble forsøkt lokket til Moss lufthavn Rygge (MLR). Nå har det ungarske flyselskapet valgt å satse på Gardermoen.

Bilde 1 av 2

Tirsdag meldte det ungarske flyselskapet Wizz Air at de skal etablere en base på Oslo Lufthavn Gardermoen. E24 skriver at det i starten dreier seg om to luftfartøy som skal fly innenlands til Bergen, Trondheim og Tromsø.

I dag har lavprisselskapet allerede utenlandsruter fra Torp Sandefjord lufthavn.

– Vi er veldig begeistret for det norske markedet. Vi er ikke størst, men vi har et betydelig fotavtrykk. Vi annonserer nyheten i dag for å bekrefte vår strategiske interesse, sier medgrunnlegger og konsernsjef József Váradi, ifølge E24.

Kan åpne nye muligheter for MLR

Etter det Dagsavisen Moss Dagblad erfarer, var Wizz Air ett av flyselskapene som Rygge Sivile Lufthavn (RSL) inntil i fjor var i dialog med om å fly fra Moss Lufthavn Rygge (MLR) i forbindelse med en gjenåpning.

Espen Ettre, talsperson for RSL, velger å se positivt på at Wizz Air nå har vendt nesen mot Gardermoen.

– Jeg tror det kan ha betydning for oss, men ikke noen stor betydning. Det alene vil ikke stenga døra helt, det er mange andre potensielle flyselskaper der ute. At Wizz Air kommer inn på Gardermoen, kan bety at andre selskaper ikke vil dit og heller vil til Rygge, sier han.

Espen Ettre, styremedlem og talsperson for Rygge Sivile Lufthavn (RSL). De har forsøkt å få til en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge (MLR) gjennom hele sommeren.

Espen Ettre, talsperson i Rygge Sivile Lufthavn (RSL), som eier den nedlagte flyplassen i Rygge.

Viser interesse for ny flyaktør

En annen nyhet som kom samme dag, var at Erik G. Braathen, tidligere administrerende direktør i flyselskapet Braathens, har gått sammen med en rekke andre aktører i flybransjen om å starte et nytt, norsk flyselskap.

De kan være en aktuell samarbeidspartner for RSL.

Ja, det kan de være. Litt avhengig av hvilke markeder de sikter seg inn mot, selvsagt, sier Ettre.

Nytt mål: 2024

Han forteller at de ikke har gikk opp håpet om å gjenåpne Moss lufthavn Rygge.

– Nei, langt ifra. Vi jobber nå med å redusere kostnadene våre, slik at vi vil være klare når flytrafikken gjenopptas. Slik situasjonen er nå, tror vi ikke det blir noen oppstart på Rygge før i 2024.

– Kan dere vente så lenge?

– Det vet vi ikke helt ennå. Men vi vil i hvert fall sørge for at terminalen er klar til å åpnes på seks måneders varsel, svarer Ettre.

LES OGSÅ: Eierne av Moss lufthavn Rygge taper penger på koronapandemien: – Dette er den store utfordringen nå (+)

---

Moss Lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin baseflyavtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur, inkludert terminalbygget, i 2017.
  • ▪ Siden da har de prøvd å få til en gjenåpning, så langt uten å lykkes.
  • ▪ Målet har hele tiden vært å få til nok avtaler med flyselskaper som gir dem et stort nok passasjergrunnlag til å satse på en gjenåpning.
  • ▪ Nå har koronaviruset skapt så mye usikkerhet i flymarkedet, at de ikke lenger ser på det som realistisk med en gjenåpning før i 2024.

---

Mer fra Dagsavisen