Kultur

– Vår industri blir amerikanisert

– Jeg synes ikke massemediene adresserer den volden vi har i samfunnet, enda den eksisterer rundt oss hele tiden, mener mesterregissør Park Chan-wook, som nå gjester Oslo. Han mener volden bør skildres mer på film.

– Hun har en veldig unik sjarme, sier Park Chan-wook om norske Iben Akerlie som han ga en rolle i Netflix-serien «The Little Drummer Girl». FOTO: MINA RÆGE
Publisert Sist oppdatert

– Hvordan har det seg at europeiske medier bare virker å være interesserte i å snakke om voldsfilm fra Korea og Asia? Jeg vil snu på spørsmålet ditt. Hvorfor vil vestlige medier bare se og snakke om voldelige filmer fra Asia?

Det er kanskje ikke veldig rart at Park Chan-wook ofte får spørsmål om vold og hevn på film. Selv om han har har laget film om så mangt, er han mest kjent for å behandle temaer som hevn, begjær og vold, som i hans siste film fra 2016, «Kammerpiken», eller vampyrfilmen «Thirst» fra 2009 – og ikke minst med sin hevn-trilogi. Her inngår hans store gjennombrudd «Oldboy», som vant Grand Prix under Cannes-festivalen for 16 år siden. Den har blitt stående som hans definitive gjennombrudd. Vi møter ham i Oslo, her han her på besøk som årets æresgjest under Film fra Sør-festivalen.

Les også: Stjerneregissør slår til på Film fra Sør (DA+)

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS