Kultur

Sunn fornuft for bloggere

Nå får bloggerne egne retningslinjer. Sunn Fornuft-plakaten skal motvirke spiseforstyrrelser blant ungdom.

En ny undersøkelse utført av SIFO viser at 85 prosent av jentene i videregående skole opplever kroppspress. 30 prosent av guttene sier det samme. 50 prosent av jentene sier at bloggere er den faktoren som sterkest påvirker kroppspresset de opplever. I aldersgruppen 13–23 år sier 87 prosent at det kommer kropps- og utseendepress fra blogger. 45 prosent av dem som ble spurt, sier de sammenligner seg med bloggerne.

Les også: Leder: Et sunt bidrag for bloggerne

Kosthold

– Undersøkelsen viser at det er et behov for noen retningslinjer for bloggere. Veldig mange bloggere ønsker tips og råd om hvordan de kan blogge om sensitive temaer som kosthold, kropp og trening på en god måte. Det er stor forskjell på å legge ut en skrytemelding til dine ti nærmeste venner på What’s App og å skrive et blogginnlegg som blir lest av flere tusen. Når du oppretter en offentlig blogg, så følger det også med et ansvar, sier Susanne Kaluza, redaktør i Kvinneguiden. Kaluza er initiativtaker til de nye retningslinjene for bloggere, som har fått tittelen Sunn Fornuft-plakaten. Sunn Fornuft-plakaten er utarbeidet i samarbeid med Kvinneguiden.no, psykiater Finn Skårderud, United Influencers, Bonnier Media og Aller Media.

Her får bloggerne gode råd om hva de bør styre unna, og hva de heller bør fokusere på. Et av rådene er å fokusere på treningsglede i stedet for hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar. Andre råd er å unngå å skrive hvor mye man veier, BMI, kaloriinntak, klesstørrelse og midjemål.

Veiledende

Sunn Fornuft-plakaten er ment å være veiledende. I motsetning til pressens Vær varsom-plakat så blir man ikke felt hvis man har gjort noe galt.

– Vi er ikke ute etter å komme med pisken og ta folk. Dette er ment som et arbeidsverktøy for bloggere. Dette har også vært et ønske fra mange bloggere. Mange er usikre på hva de kan og bør skrive og har ønsket seg slike retningslinjer. Jeg har selv vært blogger, og vet at bloggere bryr seg om leserne sine – de ønsker ikke å påføre dem noen skade, sier Kaluza.

For Kaluza har det vært viktig å ha med flere aktører i mediebransjen.

– Det er viktig å få alle med – vi får utrettet mye mer hvis vi drar i lag. Vi har jo et ansvar alle sammen – enten vi jobber med reklame, media eller driver en blogg. Av den grunn har Kvinneguiden tidligere også kastet ut alle saker om slanking fra vår nettside. Leserne våre er unge kvinner og vi ønsker ikke å påføre dem enda mer kroppspress, sier Kaluza.

Følg Dagsavisen på

og

!

Mer fra Dagsavisen