Bøker

18 kasser med papirer ble biografi

En av Norges største poeter, mener litteraturprofessor Arild Linneberg: Nå kommer biografien om Triztan Vindtorn, som døde i 2009, og etterlot seg et stort materiale.

Drammens og Norges store moderne poet Triztan Vindtorn. Her under Kapittel-festivalen i Stavanger 2007. Han døde i 2009, 66 år gammel. FOTO: NTB SCANPIX
Publisert Sist oppdatert

- Det som overrasket meg mest, var mengden materiale han hadde etterlatt seg.

Dette forteller litteraturviter Ida Marie Brown. Da drammenspoeten Triztan Vindtorn døde våren 2009, fikk Brown jobben med å gå igjennom alle hans etterlatte papirer, overlatt til Drammen Byarkiv. Jobben ble større enn Brown hadde forestilt seg: Materialet fylte 18 flyttekasser; brev, avisutklipp, dikt, selvangivelser, og store bunker kvitteringer med til dels lange forklaringer til kemneren. Brown og kassene okkuperte et møterom på Drammen Bibliotek i et helt år. Som resultat av arbeidet kommer nå boka «Jeg løper fra meg selv: Et portrett av Triztan Vindtorn», som utgis på Aschehoug forlag i mars.

- Det er et biografisk portrett, mitt inntrykk av Triztan Vindtorn, slik jeg er blitt kjent med ham gjennom dette materialet, og gjennom samtaler med folk rundt ham, sier Ida Marie Brown.

Stuntpoet

Vindtorn ble kjent langt utenfor norske litteraturmiljøer for sin fargerike stil og sin utadvendte framtoning. Samtidig var han en av sin samtids mest internasjonalt anerkjente norske lyrikere. I norsk offentlighet gjorde han seg bemerket blant annet med aksjonsgruppen Stuntpoetene, som blant annet fratok daværende kulturminister Lars Roar Langslet bokstavene L og E, til han ble «Ars Roar Angst».

I Drammen var Vindtorn et kjent og populært innslag i bybildet, og i dag står det byste av ham på Gyldenløves plass.

- Jeg husker godt garderoben hans, forteller Ida Marie Brown.

- Han vokste opp i gata nedenfor meg, i Fjeldsbyen. Når han ikke fikk start på bilen om morgenen, kom han gående ned til busstoppen, i flagrende gevanter. Det var ikke dagligdags å se en mann i blomstrete tights. «Man må jo få lov til å pynte seg selv om man er mann», sa han gjerne.

Ble ikke tatt alvorlig

Som forfatter skapte Vindtorn sin egen identitet: Hans fødenavn var Kjell Erik Larsen, så skiftet han etternavn til Vindtorn ved utgivelsen av sin første diktsamling i 1970, og i 1999 fullførte han navneendringen til Triztan Vindtorn. Livet gjennom produserte han en jevn strøm av diktsamlinger, og var et fast innslag både på bokarrangementer, litteratur- og jazzfestivaler, der han gjerne leste sine dikt til akkompagnement fra band og musikere.

Men hans flamboyante framtoning kunne gjøre at han ikke alltid ble tatt på alvor i litterære kretser, ifølge litteraturprofessor Arild Linneberg:

- Han var populær i Norge, folk gikk jo mann av huse for å se ham opptre. Men han kunne få dårlig behandling i litterære kretser, der snakket man nedlatende om ham, mener Linneberg, som er professor i litteratur ved Universitetet i Bergen.

- For Vindtorn gikk det ikke an å skille framtoningen og litteraturen. Han ville være både sannsiger og gjøgler. Han likte å klovne, sier Linneberg.

Professoren var venn med Vindtorn, og er juryleder for den nyopprettede Triztan Vindtorns minnepris, som ble delt ut for første gang i fjor.

- Triztan Vindtorn er en av de største poetene Norge har hatt. Han var en unik ordkunstner. Og han visste hva han gjorde. Han var et levende kunsthistorisk leksikon. Jeg inviterte ham flere ganger til å forelese på Universitetet i Bergen, og det var stor suksess hver gang, sier Linneberg.

- I norsk poetisk tradisjon står han som den eneste virkelige avantgardist. Han jobbet innen avanserte poetiske former - dadaisme, surrealisme, og mye annet. Han oppnådde internasjonal anerkjennelse. Før han døde, ble han invitert til å forelese på Yale. Jeg har ikke hørt om noen andre norske forfattere som er blitt det. Det er flott at det nå kommer en biografi om ham, mener Linneberg.

Poet i egen by

Drammen Byarkiv har opprettet en egen nettside for materialet Vindtorn etterlot seg.

- Han reiste mye og tok med seg impulser fra hele verden. Men Drammen forble en viktig del av ham. Det er ikke lett å bli profet i egen by, men Vindtorn ble stadig invitert til å holde taler og delta på offisielle arrangementer. Jeg håper mange kan få øynene opp for hvilken fantastisk poet og kunster han var, sier Ida Marie Brown.

pedersen@dagsavisen.no

Powered by Labrador CMS