Kultur

Veien ut av mørket

Med svart humor fanger «Søstre elsker evig» perfekt opp hvordan depresjoner kan fortone seg i praksis.

«Søstre elsker evig»
Wilde Siem og Marin Siem i Sigve Endresens kinodokumentar «Søstre elsker evig».
Publisert Sist oppdatert

Jeg vet ikke helt hva det sier om tingenes tilstand at vi får en rekke norske dokumentarer om bearbeiding av sorg og psykiske lidelser rett etter hverandre. Vår kollektive mentalhelse fikk seg sikkert en stygg knekk etter pandemien og stadig flere sliter med depresjoner. De siste årene har vært en strevsom maraton i bratt oppoverbakke for mange av oss, så det føles nærmest tragikomisk at regjeringen i fjor la fram en «opptrappingsplan for psykisk helse» som fokuserte på livskvalitet - og startet arbeidet med å utvikle en «nasjonal livskvalitetsstrategi». Det er sannelig lett å føle motløshet i disse mørke tider, men for noen er tilværelsen enda verre.

Mens Ellen Uglestads kinoaktuelle «The Recovery Channel» utforsker de byråkratiske svakhetene i tvangspsykiatrien, tar «Søstre elsker evig» for seg hva som skjer når psykiske lidelser ender i selvmord. Det er vanskelig å forestille seg et tyngre tema, og trolig det siste i verden en del av oss har lyst til å se akkurat nå. Heldigvis er «Søstre elsker evig» mest opptatt av å finne lyspunktene, og veien ut av mørket. Wilde Siem tok selv initiativet til denne dokumentaren, bare et halvår etter at lillesøsteren Marin tok sitt eget liv på den 29. fødselsdagen sin. En varslet tragedie; Marin slet tungt med psykiske lidelser etter sin første tvangsinnleggelse som tjueåring, og begynte å snakke om selvmord i en alder av 12 år.

Det var noe hun tenkte på omtrent hvert eneste minutt, og i det lengste prøvde å utsette av hensyn til familien. På hvilket tidspunkt gir man opp forsøkene på å redde en psykisk syk person som bare vil dø, og aksepterer valget deres uten å bli varig skadet av skyldfølelse? Vi får inntrykk av at søstrene hadde et tettere bånd enn de fleste: hang sammen hele tiden og forsto hverandre på en måte ingen andre gjorde. Så Wilde mistet både en søster og bestevenninne. Vi får se familiebilder av dem gjennom oppveksten, fra glade barn til smilende tenåringer, før de psykiske problemene preger begge i stadig større grad. Til slutt orket ikke Marin mer, mens Wilde må fortsette på egen hånd.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS