Kultur

Ute og sykler

I Dagsavisen beskyldes Virke for å ville bygge seg ut av samferdselsutfordringene som Oslo står overfor.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Alle er enige om at bilbruken i Oslo sentrum må være begrenset. Derfor er det heller ikke noe svar på utfordringene å kun bygge mer vei. Det har vi heller aldri ønsket, slik vi beskyldes for av Ove Bengt Berg. Virke ønsker å få flere reiser over på kollektivt, særlig for å ta unna økningen i arbeidsreiser.

Men ikke alle arbeidsreiser i Osloregionen lar seg håndtere med kollektivt. Og all trafikk er ikke arbeidsreiser. F.eks. vil varetransporten vokse dobbelt så raskt som befolkningsveksten fram til 2030. Det må derfor investeres tungt i både kollektivtransport og avlastende vegkapasitet, særlig rundt sentrum. Derfor må vi både bygge ny T-banetunell gjennom sentrum og bygge ut E18 vestkorridoren.

Oslo sentrum må sikres tilgjengelighet med bil, både for publikum og varetransport. Ingen har dokumentert at Oslos trafikk-utfordringer kan løses utelukkende gjennom kollektivsatsing og sykkelbruk, slik Ove Bengt Berg gir inntrykk av. En slik plan vil indikere at man er ute og sykler.

Powered by Labrador CMS