Kultur
Sannhet og følelser
Han er kjent for sin samfunnsengasjerte kunst. Nå har Sverre Bjertnæs tatt steget inn i det private rom, men engasjementet er der fortsatt.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Utstillingen starter her, sier Sverre Bjertnæs (32) og presenterer Dagsavisen for skulpturen «Oppenheim Sentiment», som er plassert utenfor Galleri K der de nye arbeidene stilles ut. Skulpturen er en smilende hodeskalle, av typen som brukes i fartstester på biler, med kraniet rettet mot ei bronseklokke.
Det er en slags selvdestruktivhet i den, sier Bjertnæs, og legger til at klokka skal slå ett slag hvert minutt av det tunge slaget. Innendørs er utstillingen «Sentiments» på det nærmeste ferdig montert.
Hybridmalerier, sier kunstneren som blander malerier og skulptur i samme arbeid.
Jeg holder ikke fast på én håndstil, likevel er det enkelt å se at det er jeg som har laget bildene.
Kometkarriere
Sverre Bjertnæs har hatt en rask karriere siden han gikk ut fra Statens Kunstakademi. Hans store bilde av åtte tenåringsjenter vakte oppsikt på debututstillingen i Galleri Norsk Anarkistisk Fraksjon i 2000. I 2006 høstet han gode kritikker for den fargesprakende utstillingen «Implosion» i Galleri K. I dag regnes han blant de fremste figurative malerne i Norge. I så måte har han god bakgrunn. Allerede som 13-åring var Bjertnæs elev hos Odd Nerdrum, og senere studerte han hos Jan Valentin Sæther. Begge kunstnere som er kjent for sine figurative malerier.
Jeg vokste opp med romantiske kunstnerfigurer. Gikk tidlig i lære hos skulptør og maler Tore Bjørn Skjølsvik, og visste fra jeg var veldig liten at jeg skulle bli kunstner, sier Sverre Bjertnæs, og legger til at han føler seg veldig privilegert.
Mange kunstnere får ikke det de fortjener, legger han til med et lite sukk.
I halvannet år har han arbeidet fram mot utstillingen i Galleri K.
Personlig
Sterke historier skjuler seg bak de nyeste bildene. Arbeidene har ledet Sverre Bjertnæs inn på et nytt spor.
Jeg forteller om følelsen av en personlig oppvåkning og gleden ved å se utenfor seg selv. Jeg har prøvd å finne en berettigelse for å gjøre det jeg gjør, finne nytteverdien av kunst. Tidligere hadde jeg politiske motiv, nå har jeg personlige fortellinger. Kunsten er også til for oss som enkeltmennesker, og jeg tror folk kan kjenne seg igjen i bildene mine. «Sentiment» er en type sannhet basert på følelser, ikke resonnement, sier Bjertnæs.
Bildene er ladet med en følelse som folk kan koble seg på. Poenget er å vise fram et skifte i livsanskuelse. Noen ganger er forandringen veldig sterk. Jeg kommer ikke med svar, men tillater meg å være veldig personlig, sier Sverre Bjertnæs, og stopper ved et stort maleri av ei bokhylle som både representerer et slektstre og fungerer som et mentalt kart. Hylla er full av referanser til egen slekt og samlivet med kunstneren Unni Askeland og hennes barn. Et annet bilde er inspirert av den britiske maleren Francis Bacon.
Det var en kultus rundt Bacon, han levde i mange år med kaos og rot. Kunstneren hadde bare orden på en ting bildet han malte. Mitt maleri viser kaoset i atelieret, sier Sverre Bjertnæs, som kjenner seg igjen i situasjonen.
Engasjert
Sverre Bjertnæs har fulgt debatten kulturminister Trond Giske satte i gang da han etterlyste mer engasjement fra kunstnere i forbindelse med krigen i Midtøsten.
Kunst skal ha en samfunnsfunksjon. På 1970-tallet var det helt åpenbart, men det er unaturlig i dag. Dagens kunstnere engasjerer seg, det så vi nå sist ved det stor arrangementet i Trondheim med Håkon Gullvåg i spissen. Jeg er glad når jeg blir invitert på slike ting og deltar gjerne.
Hvor: Galleri K. Bjørn Farmanns gt. 6
Når: Fra 9. januar til 1. februar