Kultur

Fire bind og en utstilling

Aldri tidligere er det gjort så stas på en norsk kunstner. Til uka lanseres «Edvard Munch: Samlede malerier» i fire bind, og hans eget museum markerer med stor utstilling.

Publisert Sist oppdatert

Det fire bind sterke verket fordeler seg over 1.700 sider med 1.900 malerier i farger og er Norges største kunstbokprosjekt. For første gang presenteres Edvard Munchs nærmere 1.900 malerier samlet. Cappelen Damm forlag står bak utgivelsen, mens førstekonservator Gerd Woll har vært faglig leder for arbeidet. Munch-museet følger opp med utstillingen «Munch blir «Munch». Kunstneriske strategier 1880-1892» som åpner 10. oktober. Mer enn 200 arbeider, i hovedsak malerier, stilles ut.

– Vi gleder oss veldig til å dele denne fantastiske utstillingen med publikum. Dette er den største Munch-utstillingen i Norge på lang tid, sier museumsleder Ingebjørg Ydstie til Dagsavisen.

– Noen overraskelser?

– Ja, utstillingen omfatter betydelige innlån fra offentlige og private samlere. Både nasjonale og internasjonale, sier Ydstie som ikke vil røpe for mye før åpning og lansering.

Selvbevisst

Men Dagsavisen kan røpe at over 100 malerier er lånt inn fra mer enn 60 eiere, og at enkelte av bildene ikke har vært vist offentlig siden Munchs levetid.

Utstillingen i Munch-museet presenterer kunstneren fra han bestemte seg for å bli kunstner i 1880 og prøver å gi svar på blant annet hvilke strategier den unge mannen brukte for å etablere identitet både i rollen som kunstner og i det kunstneriske uttrykket. Utstillingen følger Munch til han i 1890-årene framstår som en både selvbevisst og selvstendig kunstner. Han gjorde noen snedige grep, som da han i 1889 arrangerte separatutstillingen i Studentersamfundet. Her var han frekk nok til å inkludere gamle arbeider sammen med nye i en retrospektiv utstilling, noe som var reservert eldre, etablerte kunstnere.

Berlin-skandalen

For å understreke at alt ikke gikk like lett for Edvard Munch vises en rekonstruksjon av den såkalte skandaleutstillingen i Berlin i 1892. Bare et par dager etter åpningen ble utstillingen stengt, da hadde den allerede ført til heftig avisdebatt. Men den norske kunstneren fikk mye publisitet, noe som markerte starten på hans internasjonale anerkjennelse – og berømmelse.

Utstillingen, som vises til 12. januar 2009, fyller hele museet. Det betyr at Munchs hovedverk fra 1890-årene ikke vil være utstilt. Dette gjelder blant annet «Skrik», «Madonna» og «Døden i sykeværelset».

Powered by Labrador CMS