Plateanmeldelse: Slow Is The New Fast: «Slower»: Lever opp til navnet

Gruppa Slow Is The New Fast lever opp til navnet. Med bedagelig jazz som likevel er full av vakker spenning.

Slow Is The New Fast

«Slower»

AMP

Våren har gitt oss flere store opplevelser fra jazzgrupper som finner seg godt til rette innen en alminnelig forståelse av sjangeren, men som likevel gjør det med en glød som høres ung og dristig ut. Wako, Hegge og nå Slow Is The New Fast har alle meldt seg på til de store årsoppgjørene.

###

Slow Is The New Fast er et omstendelig bandnavn. Jeg regner med at blodfansen bare kaller dem Slow, det var i alle fall det jeg gjorde da jeg forvekslet bandnavnet med tittelen på debutalbumet i forfjor. Men det var altså albumet som bare het «Slow». Oppfølgeren heter «Slower». Jeg har ikke gått så vitenskapelig til verks at jeg kan slå fast at det virkelig går langsommere for seg denne gangen, men det låter i alle fall litt annerledes enn sist.

Slow Is The New Fast har nemlig forandret på besetningen. Sammen med Lyder Øvreås Røed (trompet), Bjørn-Even Bjarkli Verbeke (piano), Joel Ring (bass) og Tore Ljøkelsøy (trommer) hører vi nå også Håkon Aase på fele og Henriette Eilertsen på fløyte. Begge får fort viktige soloppdrag. Aase på «Whenever You’re Ready», og når Eilertsen tar av med fløyta mot slutten i «Just Dust» tar hun gruppa inn i en ny retning. Kanskje fordi fløyte ikke er dagligdags i jazzbildet, en gåte for meg så fint som det høres ut her.

Siden forrige utspill har vi i fjor hørt Lyder Øvreås Røed både med et fint soloalbum, og som medlem av den mye omtalte popfunkjazzgruppa Fieh. Han forteller at han har ønsket å overføre ideer herfra til Slow Is The New Fast. Det merkes best i den funky «The First Thing I Remember». Røed har komponert alle låtene, og er også produsent for albumet. En mann som får mye gjort for tida.

Slow Is The New Fast spiller svært behagelig og melodiøst. Utfordringen til lytterne ligger i de utmerkede improviserte solopartiene, og i alle detaljene i arrangementene, der det er mye raffinert å oppdage når en gir musikken full oppmerksomhet. Dette er perfekt jazz for en sommerlig dag.

Spiller på Salt i Oslo 26. august.