Solgte fire tusen flere retter enn i fjor

Etter suksessen med den første utgaven av «Spis for 100-uka» i Drammen, kunne ikke oppfølgeren være noe dårligere. I løpet av høstferien har folk spist og kost seg for flere millioner kroner til sammen.

27 restauranter tilbød middag for 100 kroner i løpet av høstferieuken, og som i vinterferien tidligere i år satte Drammens innbyggere pris på initiativet.

– De tilbakemeldingene vi har fått har utelukkende vært positive, både fra publikum og via sosiale medier. Det er veldig mange som setter pris på denne uken, og det er også tilbakemeldingene vi får fra bransjen. Denne gangen slapp vi en del av barnesykdommene vi hadde forrige gang også, så alt i alt må vi si oss meget godt fornøyd, sier prosjektleder Helle-Stine Høvås i Byen Vår Drammen til Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: – Det har vært over all forventning

Salg i millionklassen

Hun opplyser om at det ble solgt 22.000 100-kronersretter i løpet av den forrige uken, som er fire tusen flere retter enn det ble solgt i vinterferien, under den første utgaven av «Spis for 100-uka».

– I de rapporteringene vi har talt opp har vi bare tatt med de rene 100-kronersrettene, og da talte vi opp 22.000 solgte retter. Så kommer selvsagt mersalget på toppen av det, i form av drikke og andre tilleggsmenyer som restaurantene har lagt opp til, forteller Høvås.

Hun forklarer at flere av restaurantene har utvidet menyene, tilbudt treretters middag for rabbatert pris eller halv pris på desserter og lignende.

– Det vi vet er at restaurantene minst har dratt inn 2,2 millioner kroner, men så vil jeg også tro at de har hatt et godt mersalg gjennom den forrige uken. Tall for omsettning hos de enkelte bedriftene har ikke jeg oversikt over, men jeg håper det har vært en god uke for alle og at ingen har gått i minus i hvert fall, sier Høvås som tror de færreste har nøyd seg med en rett til 100 kroner og et glass vann når de først har gått ut for å spise.

LES OGSÅ: Disse 27 restaurantene var med på matuken

Evaluerer i løpet av måneden

Denne gangen var både restaurantene, men også Byen Vår Drammen, mye tydeligere i kommunikasjonen rundt hva tilbudet er, hvilke restauranter som er med, og oppfordret til å booke bord på forhånd.

– Restaurantene var nok mye bedre forberedt denne gang, og mye flere bookinger på forhånd har det nok også vært enklere å gjennomføre. Så har vi ikke hatt evalueringsmøtet med restaurantene enda, men de tilbakemeldingene vi har fått så langt har vært veldig bra, sier hun.

Høvås ser for seg at evalueringsmøtet med bransjen kan skje i løpet av to-tre ukers tid, mens erfaringene fra matuken fortsatt er friskt i minnet.

– På det møtet skal vi snakke om hvordan vi opplevde årets uke, hva som kan forbedres og hva som var bra. Vi må diskutere om vi skal endre tidspunktet, eller fortsatt ha det i en ferieuke. Skal prisen fortsette å ligge på 100 kroner, eller skal vi åpne opp for differensierte priser slik de har i Kristiansand, men alt det er opp til bransjen selv å konkludere med, sier Høvås.

LES OGSÅ: Ask og Lokes kjøkkensjef valgte Tromsø over New York

Vil bygge stein for stein

Hun er ganske sikker på at konseptet vil bli gjennomført også i 2020.

– Denne gang var det vel fire som valgte å ikke være med igjen, mens det kom ni nye til slik at vi endte på 27. Vi hadde også noen forespørsler fra spisesteder utenfor sentrum som ønsket å være med, men konseptet er til for å få flere mennesker til sentrum, så vi valgte å ikke inkludere de nå. Så langt har vi ikke fått noen indikasjon på at noen ikke ønsker å stille opp igjen neste år, sier Høvås.

Prosjektlederen er veldig fornøyd med hva de har fått til det første året, og sier at det er viktig at de nå bygger ut konseptet stein for stein.

– Ting må bygges opp fra bunnen her, og da tror jeg ikke det har noe for seg å gape over for mye og dra til med alt for mange ting på en gang. Det viktigste nå er et bransjen er samlet og at vi lager konseptet kvalitativt og godt, slik at flere kommer til sentrum og kommer tilbake igjen også utenfor disse ukene. Når vi har fått det til, så kan vi kanskje begynne å se på om vi skal involvere handelsstanden og øvrig næringsliv, forteller Høvås.

LES OGSÅ: Dette er de andre byenes oppskrift på en god matuke