Suksessoppskriften for en god matuke

Kristiansand var først ute, mens Sandnes har vokst seg omtrent like store. Dette mener de er nøkkelen til en vellykket «Spis for 100»-uke, som Drammen arrangerer for andre gang kommende uke.

I neste uke arrangeres den andre «Spis for 100»-uka i Drammen, etter at den aller første utgaven så dagens lys i vinterferieuken tidligere i år.

I Kristiansand og Sandnes har arrangementene imidlertid vart i en årrekke, og vokst seg så store at de nå selger rundt 90.000 retter hver uke.

– Vi har gjennomført tolv ganger nå, og har holdt på i seks år. Vi startet med å selge rundt 1000 retter den første gangen, og den siste gangen nå endte vi på 85. 113 retter. Så det har blitt en kjempesuksess, og en tradisjon i Sandnes på kort tid, forteller prosjektleder i Sandnes Sentrum, Anne Helen Paulsen til Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: – Var ikke forberedt på responsen

Kvalitet over kvantitet

Hun sier at det de har vært spesielt oppmerksomme på er å holde seg til konseptet, med 100 kroner for én rett.

– Det er viktig å sette kvalitet over kvantitet, slik at de som kommer får servert god mat på de stedene de besøker. Så er det selvsagt lov med mersalg, andre tilbud på menyen, vin og annen drikke, men det viktigste er å tilby en god matopplevelse slik at de kommer tilbake, sier hun.

Paulsen tror matfestivalen treffer godt i Sandnes, i en region som er opptatt av mat.

– Det er nok en ekstra drivkraft at vi har Gladmatfestivalen, og en sterk matregion, men vi får mange ut som vanligvis ikke går ut for å spise. I tillegg holder butikkene lengre åpent, slik at vi får en by med godt folkeliv gjennom hele uka, forteller Paulsen.

Det samme er situasjonen i Kristiansands gater.

– De ukene vi arrangerer har gått fra de stilleste ukene i året til de med høyest aktivitet og en ordentlig storbystemning i Kristiansand, forteller initiativtaker Henning Ross Vestavik til Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: Utelivet delt i synet på hundrekronersuke

Startet i Kristiansand

Han var med på å starte opp den aller første utgaven.

– Vi tok inspirasjon fra «Eat Out»-uker i USA og England og tenkte at det kunne være noe også her i Norge. På den tida drev jeg restaurant selv, og tenkte at vi måtte gjøre noe i de stilleste ukene i året. Siden vi startet opp har vi fått 17 lignende kopier over hele Norge, så det viser at vi hadde rett, sier Vestavik og ler.

Han har vært med på alle barnesykdommene, og har til og med omprofilert og endret uka vesentlig siden starten.

– Siden vi startet opp har det vært en stor kostnadsvekst i Norge, og derfor valgte vi i 2017 å omprofilere arrangementet, sier han og fortsetter:

– Vi tok bevist ut tallet 100 fra navnet, og nå kan de restaurantene som er med tilby mat til 100, 125 og 150 kroner. Med den omprofileringen er vi skodd for å gjennomføre «Spise Ute»-uka i mange år framover, sier Vestavik.

Han sier også at tidspunktet heller ikke er tilfeldig.

– Vi pleier å ha den første uka av februar, i tillegg til den første uka av september. Da har studentene som regel kommet seg til byen, og på den måten kan vi tilby dem en lettere og billigere måte å utforske byens restauranter på, forteller Vestavik.

LES OGSÅ: Sprit og skarpe kniver