Nyheter

Ap og MDG: – De forrige posisjonspartiene nevnte ikke klima med ett ord

Ståle Sørensen (MDG) og Eivind Knudsen (Ap) er enige om at Drammen må betale mer for å bli grønnere. Det vil bli lønnsomt på sikt, tror samarbeidspartnerne.

Miljøpartienes gjennomslag er synlig fra første setning og i flere deler av samarbeidserklæringen "En grønnere og mer sosialt rettferdig kommune". Den er både grønnere og mer detaljert forpliktende enn en retningsgivende erklæring som var så langt de fem partiene varslet på den første pressekonferansen for to uker siden.

Den inneholder også et endelig nei til den mest omdiskuterte delen av Buskerudbypakke 2, nemlig Tilfartsvei vest del 2 - en firefelts vei dels i tunnel mellom Sundland og E134.

Konkrete krav

Første tittel i oversikten over flertallspartienes viktigste prioriteringer de neste fire årene er at Drammen kommune skal arbeide for å oppfylle Parisforpliktelsene.

Klimagassutslipp innenfor kommunens grenser skal innen 2030 være redusert med 60 prosent, og i privat sektor 50 prosent, beregnet ut fra antatte utslippstall 1990-nivå. Blant de konkrete tiltakene er at alle nye kommunale bygg skal bygges som plusshus, og alle kommunale prosjekter skal vurderes utført i massivtre. Private utbyggere skal stimuleres med lavere byggesaksgebyr, raskere behandling og tilrettelegging fra kommunens side, og i sentrum skal all ny utbygging måtte ha grønne tak eller solceller. Dessuten skal og miljø skal vektes minst 30 prosent i alle kommunale anbud. Politiske vedtak skal følge nullvekstmålet for biltrafikk, definert til dagens krav. Det betyr at selv om regjeringen skulle komme til å lempe på om elbiler skal telles med, vil det ikke påvirke Drammens mål.

Drammen kommunes allerede vedtatte og ambisiøse sykkelplan som skal få 20 prosent av alle reiser til å skje per sykkel, skal også vekkes opp av dvalen.

Les hele dokumentet her.

Vi prøver å hente fram det beste i hverandre. Vi leser dette som en klar retning, og en klar definering av det viktigste av det vi skal gjøre framover, sier Ståle Sørensen (MDG) om den radikale profilen.

I presentasjonen av erklæringen viser også Senterpartiets Simon Nordanger et tydelig gjennomslag: Områder med matjord som er avsatt i kommuneplanen skal reverseres og gjøres til såkalte LNF-områder. Det betyr helt konkret kroken på døra for blant annet utbygging på Lolland ved Åskollen og prosjektet Agropolis i Mjøndalen.

Fremtidsperspektiv

Eivind Knudsen er Aps gruppeleder i dagens bystyre, en rolle han også skal ha i det kommende kommunestyret, og lar ikke Sørensen sole seg i grønnskjæret alene.

Det er et visst annet preg på dette dokumentet, sammenlignet med det posisjonspartiene la fram for fire år siden. Der var ikke klima nevnt med ett ord, sier Knudsen. I deres erklæring er det en av hovedsakene, slår de to politikerne fast.

Det forrige samarbeidet hadde også noen store prosjekter de ville gjennomføre - og hadde også en finansieringsplan for eksempel for Marienlystutbyggingen, selv om de senere ble uenige om den. Dere går inn for fordyrende standardendringer som å bygge alle nye kommunale bygg som plusshus, uten at det står noe om hvordan det skal la seg gjøre?

Det blir jo billigere i drift, da, sier Knudsen.
Det spørs hvordan du regner på det. I verste fall blir et plusshus noen prosent dyrere enn et vanlig hus, men hvis vi tar med andre marginer, som at strømprisen i fremtiden vil stige som følge av at man faser ut kull i Europa, da vil plusshus være mye mer lønnsomt, istemmer Sørensen.
 – Men per i dag er det ikke billigere. Det dere sier er at dere har et større perspektiv enn fire år - dere vil rigge Drammen for et fremtidsscenario?
Det er ikke økonomien som er hovedargumentet for å bygge plusshus. Mange forslag som ser dyre ut, trenger ikke bli det. Det samme gjelder sykkelplanen – får vi flere over på sykkel, så vil vi spare penger på vei.
– Ja, men først må dethva er uprøvd på sykkelfeltet - vedtaket er der, men Drammen er ikke i nærheten av å nå målene som er satt?
Den har en lang liste tydelig definerte prosjekter: Vi sier at alle de nå skal gjennomføres. Som for eksempel sykkelvei gjennom parken; hvorfor dette ikke er prioritert så langt må kommunen svare på. Vi vil starte med å spørre hvorfor dette ikke er levert nå skal vi ha det levert. I tillegg skal vi utvide med flere prosjekter enn det som ligger i dagens plan, sier Sørensen.

– Nå er den borte

Alle partiene har hatt forankringsmøter i egne rekker, og det er langt flere saksfelter enn de som har fått plass i det fire sider lange dokumentet, som er spilt inn, forteller de to. At det ikke er landet enighet om noen formulering på de to ukene som har gått, utelukker ikke at man kan bli enige om det på et senere tidspunkt. Den aller synligste uenigheten er bomfinansiering.,

Men alle fem partier erklærer nå at de skrinlegger Tilfartsvei Vest del 2. Det får konkrete konsekvenser folk vil merke, erkjenner de.

Mens prosjektet ligger der, planlegges det utifra at den en dag kan komme. Nå skal det helt ut. Det betyr at vi må planlegge Gulskogen-området på nytt. Noen boligområder har søkt dispensasjon i påvente av TFV2, de vil nå få beskjed om at det blir ingen slik, det er bare å begynne å tenke nytt. Så er det hus på Gulskogen, som har fått beskjed om at endringer må vente fordi her kan det komme en tunnel, og vi vil kanskje rive huset ditt - den usikkerheten er nå borte, sier Ståle Sørensen.

Hans parti MDG har tidligere gått tydelig ut mot tilfartsveien, og ser punktet som en seier.

Eivind Knudsen sier heller ikke Ap ser vrakingen av TFV2 som problematisk:

Den har ikke betydd mye for oss.

Men dere gikk inn for en stor og dyr pakke, så dere må jo ha vurdert at den var viktig?
Det handlet om at vi ville ha enighet med det andre partiet som vi ønsket enighet med. Vi hadde tidligere signalisert at vi helst ville at den utgikk, men kom ikke i mål med det, sier Knudsen med en hentydning til den omdiskuterte avtalen de inngikk med Høyre bak lukkede dører.

Knudsen understreker derimot viktigheten av at Tilfartsvei Vest del 1 realiseres – den er avgjørende for å få i gang utvikling på Sundland. Dette er firefeltsveien som er planlagt som forbindelse fra rundkjøringen ved Øvre Sund bru til det nye utbyggingsområdet på Sundland.
Og så er det selvsagt Svelvikveien. Den må på plass om vi skal kunne gjøre bomiljøene på Tangen og Rundtom bedre, og  forbedre forbindelsen til Svelvik, sier Knudsen.

Her er samtlige partier i Drammen enige men heller ikke denne erklæringen har noen konkret løsning å komme med, utover å love å trekke i alle tråder de kan.

"Vi velger å skrinlegge arbeidet med Tilfartsvei vest del 2 og vil bruke vår innflytelse overfor Viken fylkeskommune til å jobbe for finansiering og realisering av Svelvikveien og Tilfartsvei vest del 1", lyder siste avsnitt.

Mer fra Dagsavisen