Nyheter

Skal vi sykle?

Fire byer pumper opp sine sykkelambisjoner i prosjektet Future Bike. Ordføreren selv lover å starte med å sykle oftere i jobben.

Bilde 1 av 2

I en felles erklæring forplikter Future Built-kommunene Drammen, Asker, Bærum og Oslo seg til å tilrettelegge for at sykkelen skal bli et naturlig førstevalg for innbyggerne i årene framover. Etter først å ha hørt om New Yorks offensive satsing, leste én etter én av høyrepolitikerne på gårsdagens konferanse opp konkrete tiltak de skal gjennomføre i sine respektive byer. I en avtale kalt Future Bike skal mer sykkelparkering lages på bekostning av bilparkering i sentrum, sykkelservice ved transportknutepunkter skal få flere til å sykle til jobb, og minst én sykkellekeplass for barn og unge per by skal styrke lokal sykkelkultur.

Svak økning

En del av dette kunne Drammens ordfører love med lett hjerte, fordi det allerede er gjennomført. To sykkelhoteller og en crosslekeplass er åpnet, og en mobil sykkelbane som kan flyttes etter behov er bestilt og ventes til sommeren. Likevel gjenstår den tunge biten av turen: å få opp andelen som sykler. Siden Sykkelveinettet i Vegpakke Drammen ble bygget i 1995 har dette vært et mål man ikke har lykkes med. En kommunal undersøkelse fra 2004 viste at 5 prosent syklet daglig til arbeid og skole. I 2009 var 3 prosent av byens reiser gjort med sykkel, ifølge den nasjonale reisevaneundersøkelsen. Ifølge kommunens «sykkelkoordinator» Elisabeth von Enzberg-Viker viser de siste tallene fra 2013 en svak økning til 4 prosent.

– Dessuten viser passeringspunktmålingene rundt i kommunen en dobling fra i fjor, sier hun.

Oppstykket

Ordfører Tore O. Hansen (H) roser økningen, selv om den ikke er i nærheten av målet. Ifølge Sykkelstrategi for Drammen 2005–2015 skulle sykkeltrafikken i år utgjøre 12 prosent av alle reiser.

– Vi mangler en sammenheng i sykkelveiene vi begynte på i forbindelse med vegpakke Drammen. Det jobber vi med å få på plass nå, og en ny sykkelplan legges fram sammen med ny arealplan. Jeg vil ikke male alt så svart, sier han og mener han ser stadig flere syklister i byen. Men han innrømmer at bedre tilrettelegging og egne høyhastighetstraseer for sykkel må til for å øke utviklingstakten. Det nasjonale snittet skal være 8 prosent innen 2024, og byene må ligge godt over dette.

– Hva er ditt eget sykkelmål?

– Jeg skal sykle mer i forbindelse med jobb i år enn i fjor.

– Mangler kraft

Løftene for framtidas sykkelsatsing imponerer ikke byutviklingspolitiker Arve Vannebo (Ap).

– Veldig rundt og kommunalt formulert. Det er ingen New York-punch over dette, sier Vannebo, syklist og bystyrekandidat for Drammen Ap. Han viser til at byen har hatt planer fra før årtusenskiftet og egen sykkelstrategi fra 2005-15, uten at tiltak er tilstrekkelig gjennomført til at målene nådd.

– Vi må snarest opp på 10-15 prosents andel syklende, og kan ikke på noen måte være fornøyd med å ha gått fra tre til fire prosent, sier Vannebo.

Han mener sviktende gjennomføring også er farlig.

– Nyrenoverte Strømsø torg er et kaos. Er du godt voksen eller et barn og kommer susende ned sykkelfeltet fra brua, skjønner du ikke hvor du skal. Egne traseer for å sykle fort er vel og bra, men det viktigste er å gjøre sykling trygt i sentrum, sier han.

Mer fra Dagsavisen