Nyheter

Vogntog kjørte med bakhjulene i været: – Livsfarlig vektfordeling

Slik vekten på det danske vogntoget var fordelt, hadde den utenlandske sjåføren svært ustabil styring på kjøretøyet mens han la mil på mil bak seg på motorveien, ifølge fagleder i Statens Vegvesen.

Bilde 1 av 2

– Sjåføren fikk en ordentlig lekse og en saftig bot, sier fagleder Øyvind Grotterød i Statens vegvesen til Demokraten.

Han mener det måtte reageres kraftig mot den utenlandske sjåføren av det danske vogntoget, som ved veiing og kontroll på Svinesund mandag fikk avdekket en stor feil ved bruk av kjøretøyet med den vekten det hadde. Det bakerste paret med hjul av totalt tre aksler var løftet, slik at tyngden bak ga ustabil styring foran.

– Mister styring

– Vogntoget kom inn på kontrollplass med løftet boggi. Altså, bakhjulene hadde ikke kontakt med bakken. Det gjorde at akseltrykket ble altfor høyt på drivaksel. Minst 20 prosent av vekten skal ligge på styrende hjul, altså framaksel, mens vektfordelingen i dette tilfellet ikke var i nærheten av kravet. Det gir et vanvittig trykk på drivaksel, som gjør at sjåføren får dårlig styring på kjøretøyet. Det blir meget ustabilt. Det er livsfarlig.

– Hva var forklaringen på at sjåføren hadde løftet bakakselen?

– Nei, det fikk vi ikke noen forklaring på. Han hadde ikke så lett for å kommunisere, og virket heller ikke å ta dette særlig alvorlig. Men han fikk en ordentlig lekse om hvilke krav som stilles til å kunne bruke kjøretøyet riktig når man fører så tunge kjøretøy, sier Grotterød.

Les også: Varebil var ett tonn (!) for tung

– Ville ikke gått bra

Veivesenets kontrollører spurte sjåføren om han ikke hadde merket noe til at vogntoget med én tilhenger var ustabilt i styringen.

– Og jo, han hadde jo merket det, innrømmet han. Da er det sjåførens plikt å gjøre noe med det. Han hadde altså nesten ikke vekt på styrende hjul. En unnamanøver ville ikke gått bra, og en brå bremsing kunne også blitt svært farlig, slår Grotterød fast.

Sjåføren ble ilagt et gebyr på 26.000 kroner – «et ganske stort gebyr», påpeker Grotterød.

– Han slapp ned boggien slik at vektfordelingen ble godkjent, betalte for seg og kunne dermed kjøre videre, opplyser han.

Les også: Slik vil Anette Hovind Johansen unngå at toppidrettsutøvere står på bar bakke etter karrieren (Demokraten+)

Enda en bremsesprekk

I den samme kontrollen, som ble utført ved grenseovergangene på Svinesund og i Ørje, ble 33 tunge kjøretøy kontrollert. Hele 19 av dem fikk kjøreforbud og det ble avdekket til sammen 23 tekniske mangler og ilagt seks gebyrer for overlast.

Et finsk vogntog ble mandag stanset på Svinesund med denne sprekken i en av bremseskivene.

Et finsk vogntog ble mandag stanset på Svinesund med denne sprekken i en av bremseskivene. Foto: Statens vegvesen

Blant annet stanset Statens vegvesen et finsk vogntog med sprekk som gikk på tvers av den ene bremseskiva – en livsfarlig tilstandsfeil som avdekkes ofte av kontrollørene på grensa og som Demokraten har skrevet om flere ganger tidligere.

– Slik den skiva ser ut, vil den trolig dele seg hvis det blir lagt fullt bremsetrykk på den. Det er særdeles alvorlig at vi har slike på veiene, påpeker Grotterød.

Les også:
Stanset tungbil med knust bremseskive: – En drapsmaskin
– Helt utrolig at sjåførene tør!
– Sjåfør beordret av sjefen til å kjøre videre med denne bremseskiva

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.

Mer fra Dagsavisen