Sarpsborg

Debatt: En jernbaneskandale – hvorfor, SV?!

Av: Linn Belsby og Sondre Støen-Kvam, Rødt Sarpsborg

Det er trist å lese innlegget fra SV Sarpsborg, SV Fredrikstad og fylkesleder i SV torsdag 25. august i SA. De skriver at «toget skal gå der folk bor».. De skriver i sitt innlegg at de støtter den vedtatte s-løsninga, og vi kan vanskelig skjønne annet enn at de er forledet og nærmest forplikta til å mene dette som følge av det såkalte rødgrønne samarbeidet. Det er også trist og urovekkende at ordføreren kommer med svake argumenter for AP sitt syn samt at han sier at han er usikker og mangler svar i intervju med SA.

Anne Siri Haugen i JBV forsøker i sitt leserinnlegg å motbevise noen av påstandene til Aksjon rett linje, og man kan jo si at det ble med forsøket også denne gangen fra JBV. Hvorfor har ikke rett jernbanelinje med stasjon på Rolvsøy blitt utredet? Det er da en selvfølge at man utreder alle realistiske alternativer?

Rett linje med stasjon på Rolvsøy var faktisk det alternativet som scorte best på de ulike kriteriene.

Rødt Sarpsborg lurer på om SV har tenkt på at å bygge jernbane «der folk bor», ville innebære å rive en god del boliger? At trygge og veletablerte bomiljøer på Greåker, Brevik og Lande vil bli rasert? Eller vil SV at jernbanen skal gå oppe på hustakene?

En en smule flåsete sagt, men har SV tenkt på konsekvensene av å vedta det nye dobbeltsporet gjennom både Sarpsborg og Fredrikstad? Har SV noe begrep om hva dette vil koste? SV sier at «smertegrensa går ved kulturminnene». Hvorfor ønsker de en jernbanelinje som vil ødelegge flere av disse kulturminnene? Dette er uvurderlige og uerstattelige kulturminner, som heller burde vært framhevet mer enn å bli revet! Kulturminneloven skal beskytte hele dette området, men den loven vil kanskje AP og SV heve seg over? Dette er altså umulig å sette prislapp på.

Noe det vil bli prislapp på, er ekspropriering av alle boliger. Det er ca 250 boliger det, SV. Hvilken solidarisk og sosialistisk prislapp vil SV sette på hus og hjem her? Er det reelt at med så mange boliger vil folk få fullverdig pris for sitt hjem – en pris som gjør dem kapable til å anskaffe seg tilsvarende bolig. Helst da et annet sted i vår kommune, for vi vil vel ikke at folk skal flytte vekk fra Sarpsborg? Her snakker vi også om mennesker som har valgt å bosette seg i relativ nærhet til sentrum. Hvor i nærheten av sentrum finnes det boliger til disse familiene, med vår leirgrunn og rasfare? Syns SV det er riktig at folk skal presses fra gård og grunn fordi næringslivet ønsker s-linje? Hvor sosialistisk er det, SV? Hva med Lande barneskole som ligger perfekt plassert i dag?

Langt viktigere enn at toget «går der folk bor», er at det stopper der folk bor. På dagens linje kan det bli flere stopp i framtida ved at den blir brukt som bybane mellom Sarpsborg og Fredrikstad, og ellers lokaltog, og som viktig tilbringertjeneste for gods til den rette linja! Man trenger ikke å bygge ut dagens linje til dette. Bybane vil ta mange flere passasjerer enn busser, og den vil være upåvirket av rushtid og ulykker på for eksempel 109-veien. Se bare til t-banen i Oslo!

Det er meget bakstreversk og unødvendig dyrt å bygge nytt dobbeltspor ved å følge samme løsning som allerede har eksistert i over 130 år, og som ble bygget i en annen tid med helt andre behov. Når det skal bygges jernbane i dag, må man tenke person- og godstrafikk over langt større avstander enn det man gjorde på 1800 tallet.

Rett linje med stasjon på Rolvsøy, og bybane mellom Sarpsborg og Fredrikstad er et forslag som ble lansert for flere år sida av tidligere direktør i NSB, Osmund Ueland, og som Aksjon rett linje har videreført.

Haugen i JBV skriver i sitt leserinnlegg, at hvis godsmengden øker, skal østre linje brukes. Dette er utrolig lite ambisiøst, fremtidsretta og miljøvennlig. Slik snakker kun en instans som har blitt instruert og styrt fra politisk hold. Det kan ikke være noe spørsmål om godsmengden på bane skal øke, denne skal økes! Norge har gjennom EØS avtalen forplikta seg til dette.

Bosetting og næringsutvikling rundt stasjonen er et av SVs argumenter. På de 137 åra Sarpsborg stasjon har eksistert har folk heller flytta fra den enn til den. I tillegg går Borregaards hensynssone i nærheten av dette området, og det setter også en begrensing på utbygging. Derfor faller SV sitt argument om bosetting og næringsutvikling på sin egen urimelighet!

Bybane vil være et ledd i sosialistisk byutvikling som særlig bidrar til at biltrafikken går ned. Rett jernbanelinje vil frakte folk raskere til Sverige og utlandet, eller andre veien til Oslo. En rett linje må også til for å erstatte noe av flytrafikken – eller være et viktig substitutt - for vi vet jo alle hvor mye fly forurenser. Fly forurenser hele 500 ganger mer enn tog, i følge tall fra Statistisk sentralbyrå(SSB).

Vil ikke SV at Norge skal være et foregangsland på miljøvern? Vil ikke SV ha et levende sentrum? Derfor vil Rødt Sarpsborg ha rett linje med bybane. Ny veibru burde også vært lagt utenom, og heller bruke dette unike området til fulle som et område for museumsopplevelser og rekreasjon. A-porten med sine kunstnere i dag kan bli et sted for utstillinger og arrangement. Sarpebrua kan være forbeholdt busser, og ved Borregaardsmonumentet kan man ha en kafe. Gågata burde absolutt gå helt til Borgarsyssel.

Det er sosialistisk byutvikling det SV, det er politikk med ambisjoner!

Powered by Labrador CMS