Nyheter

Flytter jernbanen inn i fjellet – dobbeltsporet skal gå i tunnel fra Skinnerflo til Seut

Mens statsbanenes ingeniører på 1870-tallet la skinnegangen over jomfruelig mark under åpen himmel er det skjæringer og tunneler som gjelder i 2016.

Den nye 10.250 meter lange jernbaneparsellen fra Haug i Råde til Seut vil fra Skinnerflo og sørover legges i fjellene øst for dagens trasé.
Publisert Sist oppdatert

Grunnforholdene på store deler av strekningen mellom Haug i Råde og Seut er elendige, har Jernbaneverkets utredere funnet ut. Derfor må det satses på stenhard granitt framfor myke, bunnløse åkerjorder, insisterte statsetatens representanter Anne Siri Haugen, Iselin Eng og Gunnar Stenvik overfor formannskapet i Fredrikstad torsdag.

Øst for dagens trasé

Når de praktiske arbeidene med framføringen av dobbeltsporet fra Haug til Seut starter i 2019 betyr det at Råde får en ny stasjon en snau kilometer vest for dagens perrong.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS