Nyheter

Advarer mot el-sykler

Statens vegvesen advarer mot kjøretøy som markedsføres som el-sykler. Disse vil bli vurdert som moped, opplyser veivesenet.

Publisert Sist oppdatert

Dermed følger krav til registrering, førerkort, hjelmbruk og forsikring.

– Vi registrerer med uro at det for tiden feilaktig markedsføres ulike kjøretøy som «el-sykkel». Norske forskrifter skiller mellom el-sykkel, som er tråsykkel med hjelpemotor, og moped med hjelpetråkk, sier Harald Gjelsvik i Statens vegvesen.

Den som blir tatt med et slik uregistrert kjøretøy, kan vente seg bot og eventuelt utsatt mulighet til å ta førerkort.

En sykkel er bare det som drives fram ved en trå- eller veiveanordning. Sykkel med hjelpemotor kan også regnes som sykkel hvis motoren gir maksimal hastighet på 25 kilometer i timen.

Det avgjørende skillet mellom tråsykkel med hjelpemotor og moped med hjelpetråkk er hva som er den primære framdriftsformen; motor eller pedaltråkk, forklarer veivesenet.

For at en sykkel skal defineres som tråsykkel med hjelpemotor, må altså muskelkraft ved å trå på pedalene være nødvendig for å få sykkelen i gang og være primærfremdriftsformen (©NTB)

Powered by Labrador CMS