Nyheter

Må til Sarpsborg for å lære lyskryss

Unge sjåfører fra Fredrikstad og Hvaler må til Sarpsborg for å gjennomføre obligatorisk trening i lyskryss. Årsak: Det finnes ikke ett eneste lyskryss i Fredrikstad.

Publisert Sist oppdatert

Det er allerede flere år siden bilistene og fotgjengerne i vårt område måtte forholde seg til rødt, gult, og grønt lys.

Her var trafikklysene:

- St. Croix-krysset

- Freskoveien – Rolvsøyveien

- Glade Hjørne

- Domus-krysset

- Brogata – Borggata

Huskeregler

For ordens skyld, i tilfelle Fredrikstad-bilistene skal ha glemt det: rødt lys betyr ikke en hyllest til FFK eller Stjernen men ”stopp”.

Mens det går rundt i trafikale rundkjøringer i Fredrikstad har nabobyen Sarpsborg fremdeles en lang rekke lyskryss.

Sjåførlærer Kjell I. Iversen gir følgende tips til bilistene i lyskryss:

- Kryss med lysregulering er enklere enn kryss uten lysregulering. Det er færre elementer å forholde seg til.

- Et lyskryss med pil til venstre eller høyre betyr at du kan kjøre uten å tenke på at du har vikeplikt for møtende trafikk.

- Et lyskryss med rund lampe betyr at du har vikeplikt for møtende trafikk.

- Et lyskryss med vikeplikt-skilt i tillegg betyr at skiltet gjelder dersom lyskrysset kun blinker gult eller ikke fungerer i det hele tatt.

I tillegg må du huske på dette:

- Observér tidlig hva som skjer i lyskrysset og hva som er på vei inn i krysset, tilpass farta ettersom lyset kan skifte, og plasser bilen i forhold til oppmerkingen, sier han.

Foretrekker rundkjøring

Demokraten fikk være med kjøreskoleeleven Amir Hammami på en rundtur i hans langkjøringsøvelse. Det innebar en lang rekke lyskryss-øvelser i Sarpsborg. De mestret han på aller beste måte. Den erfarne kjøreskolelæreren Iversen sier at mangel på lyskryss i Fredrikstad kan være en mangelvare i den private kjøreopplæringen.

- Mange av elevene våre sier at de synes det er vemmelig å kjøre til Sarpsborg for å øve i lyskryss. Men det er de helt nødt til. Det står klart i normalplanen i opplæringen at alle elevene skal gjennom det.

- En er helt nødt til å øve på det, sier han.

Hammami gled gjennom lyskryssene med intet annet enn ros fra lærer Iversen. Men selv foretrekker han rundkjøringer fremfor de tre lysene på stolpen.

- Ja, jeg gjør det. Jeg har ikke så mye erfaring i dem ennå, så vi får se hva jeg synes om et år. Det er ikke vanskelig å gjøre i lyskryss, men bakdelen er at hvis det er klart i trafikken så må man likevel stoppe for rødt lys. Rundkjøringer bidrar til mer flyt i trafikken, men i enkelte kryss er nok lyskryss den beste løsningen.

Vil ha lyskryss

Kjell I. Iversen ser gjerne at minst ett av kryssene her i byen omgjøres til lyskryss.

- Ja, det kunne gjerne vært et par. Da tenker jeg spesielt på krysset Bryggeriveien – Gunnar Nilsens gate ved Torvbyen. Trafikken fløt like godt da det var lyskryss der. Nå når fotgjengerne strømmer på sammen med busser og biler er det ingen regulering. Det kan være nødvendig for alles sikkerhet, poengterer han.

At Fredrikstad ikke har lyskryss tvinger også opplæringselevene til å ta minst en dobbeltime for å rekke å gjøre lyskryss i Sarpsborg før de skal tilbake igjen.

Jens K. Syversen, formann i NAFs tekniske komité, ønsker fokus på trafikksikkerhet og lyskryss i Fredrikstad.

- At elevene må ha minst dobbeltimer er en belastning for dem. Spesielt tenker jeg på sikkerheten ved mulige trafikkfeller som krysset ved Torvbyen er. Der kan det være skummelt, mener han.

Syversen vil også ha fokus på mulig sperre i enden av gangbrua i retning Storgata slik at syklister ikke i fart kan rase ut i veien, men må gå av sykkelen. Han vil også se på Storgata som helhet.

- Det er viktig at vi får fokus på de trafikale problemene byen vår har. Storgata kan ikke kalles miljøgate når biler må stå i kø i den trange gata, mener han.

Powered by Labrador CMS