Nyheter

Citroen for store og små markeder

Med den nyskapte C5 ønsker Citroen å erstatte både Xantia og XM, og i tillegg selge flere biler.

Publisert

Jeg tror det ville være direkte feil å kalle den store Citroen, XM, for noen salgssuksess her i landet. Storbil fra en franske fabrikk har liksom vært noe naturstridig for Ola Nordmann. Nå ønsker Citroen å erstatte denne noe tilårskomne bilen, og i samme slengen erstatter de den mindre og langt mer moderne Xantia. Resultatet heter C5 og betegnelsen er i tråd med fabrikkens utrykte policy om å kalle bilene sine med nummerbetegnelser.
-Men, det skal finnes unntak, sier de likevel.

Nye betegnelser
-Spesielle modeller, så som Berlingo og Xsara Picasso skal det fremdeles tas høyde for.
Allikevel finnes det på tegnebretter/konseptstadiet modeller som heter både C3 og C6.
Men, altså;
Nå er C5 på trappene, en bil som det skal produseres over 900 stykker av per dag, fra Citroens anlegg i Rennes-la-Janais i Bretagne.

Sterk konkurranse

-Våre hovedkonkurrenter er Peugeot 607, Audi A4 og Ford Mondeo, sa fabrikkens talsmenn ved lansering i Spania forleden.
Med andre ord; Citroen tar mål av seg til å spise kirsebær med de aller flinkeste i klassen. Her er noen av særtrekkene, som kanskje kan bidra til at den skiller seg noe ut fra alle de andre moderne bilene:
C5 utmerker seg i første inntrykk ved den usedvanlige høyden. Sammenligner du den med de direkte konkurrentene, vil du se at den er betydelig høyere. Dette henger selvsagt sammen med at fabrikken ønsker å poengterer at det er komfort i en bil som er romslig innabords.

Meget komfortabel

Citroen poengterer den høye sittestillingen i førersetet, noe vi kan bekrefte. Du har inntrykk av å sitte høyt, men samtidig er dørvinduet nokså sterkt buet innover, slik at du ikke har noen umiddelbar romfølelse over hodet.
Ved prøvekjøring langs ulike veityper i Sør-Spania ble vi nokså opptatt av dette, pluss det faktum at a-stolpen er tykk og stjeler noe utsikt skrått forover. Citroen C5 virker imidlertid bredere innvendig enn flere av konkurrentene, og du har god plass i forsetet.
Komfort og forhjulsdrift har vært Citroen kjennemerke i flere decennier, i C5 er det lagt betydelig vekt på komforten, både for fører og passasjerer. I C5 har Citroen videreutviklet sitt elektronisk styrte luftfjæringssystem, kalt Hydraktiv 3. Det er en viderutvikling av systemene som har vært på markedet siden slutten på åtti-tallet ombord i biler som XM og Xantia.

Mykt avfjæret

I tillegg til de vanlige avfjæringsoppgavene kan bakkeklaringen reguleres, enten automatisk ved hastighetsendringer eller manuellt ved en knapp på midtkonsollen.
På de ulike veiene langs Solkysten, og spesiellt på den krevende fjellveien mellom Marbella og Ronda, kunne vi merke at Hydraktiv-systemet nok er oppsatt mer for komfort enn for såkalt aktiv kjøring. C5 er , selv i den sterkeste versjonen, nokså mykt oppsatt.
Importøren Citroen Norge har allerede dannet seg et bilde av hvilke versjoner som skal være tilgjengelig for oss, og her er de aktuelle motoriseringene:
Av bensinmotor kommer en 1,8 liter på 117 hester, en 2,0-liter på 138 og en V6 på 3,0-liter som yter hele 210 hester. På dieselsiden vil det komme en 2,0-liter HDi (Common rail-innsprøyting) på 110 og en 2,2-liter på 136 hester. Sistnevnte har et dreiemoment på hele 317 Nm og er en liten spreking.

Godt utstyrt

Den minste motoren vil kun bli tilbudt med manuelt fem-trinns gearkasse, V6'en og den største dieselmotoren kun med automat.
I Norge vil du kunne velge mellom tre utstyrsnivåer. I den rimeligste finner du blant annet el-heiser på vinduene foran, sentrallås, nedfellbare seter bak, skiluke, sidespeil med automatisk innsvingning, seks kollisjonsputer og tre hodestøtter bak. Neste trinn heter SX og inneholder blant annet antispinn, rattbetjening av radio/CD og sonedelt automatisk klimaanlegg. Toppmodellen er kalt Exclusive og vil blant annet kunne vise fram tredekor, stoffmatter, xenon-lamper, 16-toms alufelger, elektronisk parkeringsvarsler og dekktrykkføler.
Citroen vil som sedan koste fra kroner 247.400,- ex. lokal levering. Toppmodellen V6 Exclusive vil koste fra kroner 540.900,- også ex. levering.
Citroen C5 blir lansert for salg her i landet medio april. Når du leser dette vil den nye stasjonsvogna stå under en presenning på Geneve-utstillingen som åpner denne uka.

Powered by Labrador CMS