Debatt
Økern Sentrum – bare nok et kjøpesenter?
Hvis vi skal få et levende Økern må utviklerne tørre å bryte med «kjøpesenterkonseptet».

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Fremtidsbildet av nye Økern Sentrum inkluderer et nytt levende handelssenter man ikke har sett maken til tidligere. Et nordisk handelssentrum er velkommen og gjerne Økern Sentrum framfor Økernsenteret, men visjoner krever mer enn store ord. Handlinger som kan sørge for at handelssenteret på Økern skal lykkes i en fremtidig urban kontekst inkluderer enda tydeligere satsing på bærekraftig handel, grønn mobilitet og unike opplevelser.
Kjøpesentre har vært en drivkraft i byutviklingen. I det siste har det imidlertid vært flere debatter som antyder at kjøpesentre er et utdødende fenomen. Måten vi handler er i endring, men selv om det kan bli færre butikker så liker mennesker å handle, spesielt når shopping kombineres med andre kvaliteter. Derfor vil kjøpesentre fremdeles eksistere, spesielt de som er tilpasningsdyktige til nye trender og befolkningens krav til opplevelser.
Steen & Strøm og Storebrand skal utvikle Økern med boliger, kontor, kino, folkebad og et handelshus. I slutten av november i fjor godkjente Oslo kommune rammesøknaden for Økern Sentrum med 45.000 m2 til handelshuset, som gjør dette til et av Norges største kjøpesenter. Ifølge prosjektets hjemmeside (www.projectokern.com) skal Økern Sentrum være et «foregangsområde for innovativ og bærekraftig byutvikling.» Det satses høyt med ambisjoner om at Økern Sentrum skal tilby en helt ny handelsopplevelse. Fremtidsbildet av området er oppløftende, og nesten for godt til å være sant, men er beskrivelsen troverdig?
Bærekraftig handel
Det nye handelshuset på Økern reklameres som et helt nytt konsept med mote- og sportsbutikker. Hjem og interiør er også et satsingsområde med fokus på en urban og bærekraftig livsstil. Totalt er det planlagt 155 butikker og spisesteder. Dersom disse butikkene skal oppnå ambisjonene om nytt konsept, vil dette bety et vesentlig avvik fra butikkporteføljen fra de 10 øvrige norske kjøpesentrene eid av Steen & Strøm. Oversikten viser at cirka 80 prosent av disse butikkene er kjedebutikker og de resterende 20 prosentene er stort sett lokale helsekontor, banker, små kafeer, frisører, og neglestudioer. Da er det vanskelig å tro på at handelshuset på Økern blir et nytt og revolusjonerende konsept. Handlinger må til for å endre den vanlige butikksammensetningen.
Økern Sentrum planlegges som et bærekraftig bysentrum og denne målsetningen kan oppnås ved å tilrettelegge for butikker med produkter som tar i bruk sirkulær økonomi og tar vare på miljøet. I den svenske byen, Eskilstuna, er det etablert et kjøpesenter som har dedikert lokalene kun til butikker med produkter basert på gjenbruk, gjenvinning og reparasjon av varer.
Grønn mobilitet
Økern Sentrum skal bli et kollektivknutepunkt og ifølge prosjektets webside er det et stort fokus på grønn mobilitet. Beliggenheten ved T-banestasjon og tilgjengelighet for andre offentlig transportmidler er svært positiv. I tillegg inkluderer rammetillatelsen for Økern Sentrum 620 sykkelplasser, som er en fantastisk satsning på grønn mobilitet. Likevel inkluderer rammetillatelsen også 903 parkeringsplasser til kjøretøy. Dette er nesten dobbelt så mange parkeringsplasser som Storo Storsenter, et område der biltrafikken oppleves som belastende. Moderne transportmidler som selvkjørende busser og elbiler er bra, men ytterligere tiltak bør gjøres for å støtte et bærekraftig bysentrum som å reservere flere parkeringsplasser til bildelings- og bilkollektivordningene og til bedrifter som satser på varelogistikk som kan transportere varer fra handelshuset direkte hjem til kundene.
Unike opplevelser
Handelshuset på Økern Sentrum skal ha shopping og bespisning som aktivitet, utfordringen er å gjøre dette til en unik opplevelse. Bildene på websiden viser et lyst og moderne kjøpesenter som dessverre ser veldig likt ut som alle andre kjøpesentre i Norge og ellers i verden. Om handelssenteret skal bli en destinasjon for opplevelser utover det vanlige, må handlinger til for å bidra til et utvidet tilbud fra butikkene og spisestedene. Arrangement og nye typer servicetjenester er attraktive måter å skape opplevelser og gi senteret et fortrinn som trendsetter.
Handlinger er krevende
Å skape noe nytt er ikke enkelt, men kan til gjengjeld bli til noe enestående. Visjonene er på plass og befolkningen ønsker gode opplevelser på Økern. Spørsmålet er om utviklerne tør å bryte fra det tradisjonelle kjøpesenterkonseptet og fullføre sitt fremtidsbilde. Det er fullt mulig – men handlinger må til.