Debatt

Propagandaens nye ansikt

Den mest effektive formen for propaganda er den vi ikke ser. Den sniker seg inn i tankesettet vårt gjennom populærkultur, nyhetsbilder og språkbruk.

Forbruk, markedsføring, populærkultur, propaganda. Bilde fra en handlegate i Düsseldorf.
Hollywood-filmer, blå jeans, McDonald's og amerikanske tegneserier er mer enn underholdning og hverdagskultur – de er symbolske eksportvarer for en bestemt livsstil og et verdigrunnlag, skriver Samina Vabo Ansari. Bildet viser en handlegate i Düsseldorf, Tyskland.
Publisert Sist oppdatert

Når vi hører ordet «propaganda», tenker vi gjerne på fortidens storslåtte løgner: Krigsplakater, enkle slagord og demonisering av fienden.

Men den mest effektive formen for propaganda er ikke den vi gjenkjenner – det er den vi ikke ser.

Den sniker seg inn i tankesettet vårt gjennom populærkultur, nyhetsbilder og språkbruk og er effektiv nettopp fordi den fremstår som naturlig, nøytral og sann.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS