Debatt

Har byrådet gitt opp klimamålene?

Høyre og Venstre har kastet bort dette tiårets største mulighet til å redusere Oslos biltrafikk, kutte utslipp og gjøre kollektivtilbudet mye bedre.

Godstransport burde få benytte seg av kollektivfeltet utenom rushtid, mener NHO. Foto: Heiko Junge / NTB
Oslopakke 3-avtalen er inngått, men Miljøpartiet De Grønne kan selvfølgelig ikke stemme for en avtale som både er usosial og saboterer klima- og miljømålene, skriver Sirin Stav, Oslo MDGs gruppeleder.
Publisert Sist oppdatert

Etter valget i høst ble det politiske flertallet i Oslo og Akershus endret fra rødgrønt til blått. En av de første sakene et nytt flertall har tatt tak i, er forhandlinger om hva inntektene fra bomringen skal brukes til og hvilke samferdselsprosjekter som skal prioriteres i den såkalte Oslopakke 3-avtalen. Avtalen er nå vedtatt, men Miljøpartiet De Grønne stemte imot sammen med Rødt, Fremskrittspartiet og en uavhengig representant.

I valgkampen lovet de borgerlige en rekke rådyre, kapasitetsøkende veiprosjekter som vil øke biltrafikken, sabotere klimamålene og gi mange titalls milliarder mindre til å bygge ut kollektivtransporten i Oslo og Akershus. Det har de i aller høyeste grad levert på.

Svimlende milliarder

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS