Debatt

Snakk med sjefen

Arbeidsavtalen - både årsak og løsning ved sykefravær.

SAMTALE: En sykmelding angår både arbeidstakeren og sjefen, skriver Toril Dale. FOTO: FIZKES/ISTOCK
Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Sjefen vil at de ansatte har rett type kunnskap for å møte omstilling og nye oppgaver. Hvorfor starter de ikke da med en årlig prat om medarbeidernes arbeidsbeskrivelse.

Hver dag er nesten én av fem nordmenn i arbeidsfør alder ikke på jobb. Selv i kjernegruppen på 25–54 år er 17 prosent ikke sysselsatt, ifølge Sysselsettingsutvalgets ekspertgruppe (NOU 2019:7). Noen er permanent uføre, andre er sykmeldte eller på arbeidsavklaringspenger.

Ekspertgruppen foreslår tre hovedgrep slik at flere kan jobbe. Ett forslag er tiltak som bidrar til kvalifisering, tilrettelegging og oppfølging. Da er en god start at sjefen og medarbeideren forsøker å snakke sammen.

Tør ikke snakke sammen

Årsakene til sykefravær er kompliserte. Men tar vi ett skritt tilbake vil vi se at arbeidsgivere og arbeidstakere ofte ikke klarer å snakke sammen om arbeidsforholdet og daglige utfordringer. Sjefen synes regelverket rundt sykmelding er komplisert og tør ikke snakke om sitt eget ansvar, arbeidstakeren frykter å ikke bli oppfattet som dyktig og nødvendig for jobben han eller hun skal utføre i en tid med stadig omstilling.

Selve arbeidsforholdet er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidsavtalen regulerer dette forholdet. Den kan ikke redigeres uten en oppsigelse. Å begynne å snakke om arbeidsbeskrivelsen til den ansatte kan derfor være enklere. Da trenger arbeidslivet en modell for å gjennomføre samtaler om arbeidsbeskrivelse som kan føre til dialog.

Ullen og utydelig oppgave

Arbeidstakere med ofte langvarig sykemelding, og som står i fare for å falle ut av arbeidslivet, får noen ganger tilbud om arbeidsrettet rehabilitering (ARR). Når helsepersonell, arbeidskonsulenter og andre ansatte på ARR-institusjoner møter disse pasientene, oppdager de ofte noen gap:

• Sykmeldte arbeidstakere forteller om arbeidsoppgavene sine og synes det har blitt et misforhold mellom arbeidsoppgavene opprinnelig hun eller han ble ansatt til å utføre, i forhold til det han eller hun skal gjøre i dag.

• Det virker også som vi tar det for gitt at både arbeidsgiver og arbeidstaker vet hva slags arbeidsoppgaver som ligger til stillingene det er snakk om. Men når de blir bedt om å lage en konkret oversikt, er det ofte både ullent og utydelig hva som egentlig ligger til stillingen i dag. Utgangspunktet for dialog rundt arbeidssituasjonen er svekket.

Sykmelding angår begge

Diagnosen er en privatsak for den sykmeldte. Men sykmeldingen angår både arbeidstakeren og sjefen. I et pågående innovasjonsprosjekt startet vi med å definere både arbeidsgiver og arbeidstaker som brukere av opphold på arbeidsrettet rehabilitering. Det betyr at når arbeid er målet for den ansatte, er ikke lenger rehabiliteringen en personlig sak, men også en prosess som arbeidsgiver skal forholde seg til. Når både arbeidsgiver og arbeidstaker er brukere av ARR, er arbeidsfunksjon utgangspunkt for samtalen. Med utgangspunkt i en arbeidsbeskrivelse kan man da gå igjennom punkt for punkt og se hvordan endret funksjon slår ut på oppgavene arbeidstaker har. De oppgavene man strever med eller ikke lenger kan gjøre avdekker behov som så kan legge grunnlag for tiltak. Dette forutsetter at det faktisk foreligger en god og dekkende arbeidsbeskrivelse av arbeidsforholdet før sykefraværet.

Unngå detaljene

Uten oppdatert kunnskap og gjensidig forståelse om arbeidets art hos de ansatte oppstår en rekke problemer. Både sjef og medarbeider kan oppleve at hverandres forhåpninger er urimelige eller urettferdige. Noen ganger kan det resultere i fysiske og psykiske plager og på sikt sykmelding.

Jeg mener at begge parter har ansvar for å finne en form på denne samtalen, fordi det er i alles interesse. Samtalen behøver ikke være detaljert, men ofte er en prat rundt forventinger til hverandre viktig i det daglige og spesielt i forbindelse med en sykemelding.

Ta en årlig prat sammen

Arbeidsmiljøloven omtaler arbeidsavtalen, men loven kan betegnes som en minumumsavtale.

Jeg mener at arbeidsavtalen derfor bør bli en fast del av medarbeidersamtalene, uten at begrepet «avtale» brukes. Ordet er formelt og kan lett bli noe en av partene henger seg opp i. Poenget er at når noen blir sykmeldt må arbeidet stå i forhold til den ansattes mulighet for å jobbe i en periode med nedsatt funksjon.

Powered by Labrador CMS