Debatt

Raseideologen på Grønland

En av eugenikkens forkjempere hedres på Grønland. Det må Oslo ta et oppgjør med.

OMSTRIDT: Lege, psykiater og sosialpolitiker Johann Scharffenberg på sitt kontor i Oslo i 1930. Innleggforfatteren omtaler Scharffenberg som ideologen bak etnisk rensning i Norge og mener Oslo kommune sender svært uryddige signaler når den hedrer ham med en byste. FOTO: NTB SCANPIX
Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Like utenfor murene til Oslo fengsel, i den store parken på Grønland i Oslo, står det en byste av Johann Scharffenberg (1869-1965). En av eugenikkens forkjemper hedres.

Johann Scharffenberg var psykiater, samfunnsdebattant og opinionsskaper gjennom 70 år i Norge. Innenfor stort sett alle samfunnsområder var han kontroversiell, men han ble lyttet til og nøt stor respekt. Han var blant annet opptatt av sosiale forhold og med særlig oppmerksomhet på alkoholsaken, kriminalitet og etnisitet og han hadde en fremtredende rolle innenfor psykiatrien. For den som var blant minoritetene og andre svakere grupper, var han en farlig mann og for majoriteten i Norge fremsto han med en sterk og troverdig stemme.

Scharffenberg var opptatt av den herskende klassen i samfunnet. Han mente at arvelig belastede personer virket degenerende på samfunnet og at de måtte «renses ut» gjennom harde tiltak.

Særlig ble Norges første kjente etniske innvandrergruppe, taterne, utsatt for grusomme tiltak. I forsøket på å assimilere gruppen av tatere inn i det norske storsamfunnet, gikk Scharffenberg iherdig inn for å frata familier barna. Frem til 1970 skal Norsk misjon blant hjemløse ha tatt 1.500 barn. For å få «en øket kontroll av mindreverdige individers forplantning av slekten», åpnet en lov av 1934 for tvangssterilising kvinner. Totalt 2.123 personer som ble ansett som «mindreverdige», ble sterilisert. Mange av disse ble gjennomført under tvang, for å slippe ut av institusjon eller fordi verger eller foreldre tillot det å skje. Mange døde etter slike inngrep. Innen psykiatrien ble lobotomi brukt for å fjerne uønsket oppførsel og kulturell tilknytning. Arbeidsleirer ble etablert for å verne samfunnet fra de som fremstod som annerledes og for at de skulle lære seg å bli norske. Den norske stat, Norsk misjon blant hjemløse og legestand ble sterkt inspirert av Scharffenbergs tankegods. Scharffenberg var en ideolog for det som er Norgeshistoriens best kjente etniske rensning og folkemord.

Gjennom et langt liv i det offentlige ordskiftet er bildet av Johann Scharffenberg mangefasettert og motstridende. Han var tidlig ute med å advare mot Hitlers fremgang, han ildnet opp til motstandsbevegelsen i 1940 og da freden kom talte han for et rettsoppgjør og mot at folk tok loven i egne hender. Dette endrer ikke det faktum at Oslo kommune sender svært uryddige signaler i en park utenfor et fengsel på Grønland. På Ris kirkegård står Skammens sten over massegraven for pasienter som døde etter inngrep på Gaustad psykiatriske sykehus. En annen skammens sten står altså på Grønland. Ideologen bak etniske rensning i Norge blir hedret i form av en byste.

Oslo kommune må ta et oppgjør med denne delen av historien. Enten i form av å fjerne bysten av Scharffenberg eller å synliggjøre hvilken dyster del av norsk historie Johann Scharffenberg også representerte og skapte.

Powered by Labrador CMS