Kultur

«Everything Everywhere All At Once» triumferte under Oscar

Filmen «Everything Everywhere All At Once» vant de gjeveste prisene under Oscar-utdelingen, hele sju statuetter inkludert Beste film. Den norske kortfilmen «Nattrikken» nådde ikke opp. Se vinnerne her.

Det ble tidlig klart at forhåndsfavorittene «Everything Everywhere All At Once» og Netflix-filmen «Intet nytt fra vestfronten» skulle dominere Oscar-natten. Og i så fall ville årets prisgalla bli en hyllest til filmkunsten og mangfoldet, slik arrangørene ønsket etter at fjorårets Oscar-skandale overskygget alle vinnerne. Jimmy Kimmel ledet årets show, og ankom i fallskjerm på scenen, tilsynelatende skutt ut fra Tom Cruises jagerfly i «Top Gun: Maverick», en av de nominerte til Beste film. Selv var ikke Cruise i Hollywood i det hele tatt, men i England på innspillingen «Mission:Impossible - Dead Reckoning del 2».

Kimmel slo raskt tilbake mot fjorårets skandale, den såkalte «slapgate», da han først som sist fortalte at arrangørene i år hadde kriseteam bak scenen i tilfelle noe uforutsett skulle skje, med henvisning til ørefiken Will Smith ga showvert Chris Rock under direktesendingen i 2022. Han ga publikum i salen beskjed om at: «hvis noe voldelig skjer, gjør akkurat det samme som dere gjorde i fjor. Ingenting». Det skulle likevel bli en emosjonell Oscar-utdeling med mye tårer og følelser, som da Jamie Lee Curtis vant sin første Oscar i karrieren for «Everything Everywhere All At Once» og hyllet både foreldrene og alle som har sett henne spille i sjangerfilmer opp gjennom årene.

Folkene bak «Everything Everywhere all at Once» ble belønnet med sju priser under nattens Oscar-utdeling, blant dem for beste film, beste regi og beste originalmanus. Foto: Chris Pizzello / AP / NTB

«Everything Everywhere All At Once»

Etter hvert som sendingen skred fram ble det klart at slaget om ikke bare flest nominasjoner, men også de gjeveste, skulle stå mellom «Everything Everywhere All At Once» og Netflix-filmen «Intet nytt fra vestfronten» («All Quiet on the Western Front»). Mens sistnevnte til slutt kunne telle opp fire Oscar-priser, endte «Everything Everywhere All At Once» opp med hele sju Oscar, blant dem prisene for Beste film og Beste regi delt mellom Daniel Kwan og Daniel Scheinert, to opprinnelige musikkvideoregissører som nå har snudd Hollywood på hodet med den mest originale filmen derfra på mange år.

De to fikk også prisen for Beste originale manus, mens prisen for beste adapterte manus til øredøvende jubel ble gitt til Sarah Polley for «Women Talking», en film om mishandling av kvinner og barn i et lukket religiøst samfunn. Og «Everything Everywhere All At Once» fikk historiske tre av i alt fire skuespillerpriser. Blant dem Michelle Yeoh, som blir den første av asiatisk opprinnelse som vinner pris for Beste kvinnelige skuespiller.

Priser til Michelle Yeoh og Brendan Fraser

Michelle Yeoh tok som ventet hjem prisen for «Everything Everywhere All At Once», på bekostning av blant andre Cate Blanchett i «Tár». Den malaysiske skuespilleren var en av flere filmskapere og skuespillere som denne Oscar-natta understreket viktigheten av at folk som «ser ut som henne» kan nå toppen i filmbransjen, om at drømmer kan bli virkelighet. Den 60-årige kampsportfilmlegenden la så til: «Ladies, la ingen noensinne fortelle dere at dere er over middagshøyden».

«Så det er slik multiverset egentlig er», sa Brendan Fraser da han mottok Oscar for beste mannlige hovedrolle i «The Whale». Takket Darren Aronofski for å ha kastet til han en kreativ livline med rollen som den overvektige mannen i «The Whale». Beveget berørte han også det faktum at han lenge var borte fra bransjen med at han ikke kunne gjort denne rollen eller vunnet prisen om det ikke var for hans fortid og tre tiår innen film, som han ikke visste å verdsette før det var over.

oscar

Ingen pris til «Nattrikken»

Sett med norske øyne knyttet det seg mest spenning til hvorvidt kortfilmen «Nattrikken» ville få prisen i Beste kortfilm drama-kategorien. Fjorårets doble nominasjon til «Verdens verste menneske» samlet hele den norske filmbransjen i Los Angeles. Det har vært litt mindre støy rundt «Nattrikken» som er produsert av Gaute Lid Larssen og regissert av Eirik Tveiten, men hele teamet bak filmen var på plass under utdelingen. Filmen handler om Ebba som ender med å stjele nattrikken en kald vinternatt, og alt det fører med seg av ulike møter med andre passasjerer.

– Det går stadig opp for meg på nytt at filmen faktisk er Oscar-nominert. Det er jo helt vilt. Det er stort, og det er litt vanskelig å beskrive, egentlig, sa skuespiller Sigrid Husjord til NTB før utdelingen i Hollywood.

«Nattrikken» nådde imidlertid ikke opp i sin kategori, Beste kortfilm. Oscar-statuetten gikk til «An Irish Goodbye», regissert av Tom Berkeley and Ross White.

Oscar

Hele Norden holdt nok dessuten et ekstra øye med Ruben Östlund, som var nominert til hele tre priser for «Triangle of Sadness»: Beste film, Beste regi og Beste originalmanus. Han hadde få forhåpninger på forhånd denne gang.

- Nei, jeg tror dessverre ikke vi vinner noen ting, for favorittene er «Everything Everywhere All at Once», «All Quiet on the Western Front» og kanskje også «Tár». Men det hadde vært morsomt å vinne fordi jeg har skrevet en veldig bra tale. Så selv om jeg ikke vinner har jeg en bar tale, sa Ruben Östlund til svensk TV4 før han skulle ut på løperen. Östlund fikk rett. Det ble ingen pris på «Triangle of Sadness».

Rørende taler for «Everything Everywhere All at Once»

«Everything Everywhere All at Once» var den største favoritten før utdelingen med 11 nominasjoner, noe som snakkes om som en revolusjon i filmbransjen. Filmen har kostet «bare» 14 millioner dollar og er laget av de to unge regissørene Daniel Kwan og Daniel Scheinert, som i denne sammenhengen har kommet fra nær sagt ingenting til å ta storeslem med en film som mikser alle mulige sjangre i en visuell fest med metaversets utallige muligheter som utgangspunkt. Flere har pekt på at «Everything Everywhere All at Once» representerer et ungt skifte i Hollywood, noe som ble understreket ved at filmen hadde atskillig flere nominasjoner enn filmer laget av det «gamle» Hollywood, enten man tenker på Steven Spielbergs «The Fabelmans» eller «Avatar 2».

Ke Huy Quan kysser Oscar-prisen han vant i kategorien beste mannlige birolle. Favoritten «Everything Everywhere All At Once» stakk av med to av de tre første prisene under søndagens utdeling. Foto: Chris Pizzello / AP / NTB

Det ble tidlig klart at filmen skulle dominere kvelden da en gråtende Ke Huy Quan hentet hjem statuetten i Beste mannlige birolle for «Everything Everywhere All at Once», med ordene «Mamma, jeg vant akkurat et Oscar». Quan vil mange huske som Harrison Fords den gang 12 år gamle rampete sidekick Short Round i «Indiana Jones and the Temple of Doom». Som voksen sluttet han som skuespiller fordi han ikke fikk gode roller. De mulighetene endret seg etter at den amerikanske filmindustrien satte søkelys på manglende representasjon i innen film og TV, og til stående ovasjoner fortalte han i takketalen om hvordan han som barn var båtflyktning fra Vietnam, for så havne i flyktningleir, for nå å stå på verdens største scene.

«Det sies at historier som denne er slike som kun skjer på film. Dette er den amerikanske drømmen», sa en tårevåt og tydelig beveget Quan. Helt på slutten av showet ble han og Indiana Jones-skuespiller Harrison Ford gjenforent etter 38 år da «Everything Everywhere All at Once» mottok prisen for Beste film av Harrison Ford. fortalte til stående ovasjoner om hvordan han som barn var båtflyktning fra Vietnam, og nå sto han på verdens største scene. «Det sies at historier som denne er slike som kun skjer på film. Dette er den amerikanske drømmen», sa han tårevåt og tydelig beveget. Like etter fikk Jamie Lee Curtis Oscar for beste kvinnelige birolle i samme film.

oscar

«Intet nytt fra vestfronten»

Regissør Edward Berger kunne hente hjem Oscar for beste internasjonale film, for tyske «Intet nytt fra vestfronten», den åttende filmen i historien som var nominert til både Beste internasjonale film og Beste film. «Krigsseileren» var det norske bidraget som ikke nådde opp til endelig nominasjon. Netflix-produksjonen «Intet nytt fra vestfronten», eller «All Quiet on the Western Front», var selvskreven favoritt i denne kategorien ved siden filmer fra Polen, Argentina, Belgia og Irland, med Lukas Dhonts «Close» som den nærmeste konkurrenten.

Rihanna

Navalny

Helt på begynnelsen mottok Guillermo del Toro ikke uventet kveldens første Oscar-statuett, og hans tredje, for animasjonsfilmen «Guillermo del Toro’s Pinocchio», laget for Netflix,. I talen sa han at animasjon ikke er en sjanger men filmkunst på linje med all annen film, og at animasjon nå er klar for det neste steget.

I forkant av Oscar-utdelingen sa en kilde blant arrangørene til magasinet Deadline at de i år ville forsøke å unngå distraksjoner eller politiske partsinnlegg under årets Oscar-utdeling. De ville tilbake til eskapismen og virkelighetsflukten, og hylle mangfoldet og talentene innen filmverdenen. Kommentaren var en reaksjon på ikke bare ørefiken Will Smith delte ut til Chris Rock i fjor, men også til de siste årenes til dels svært ladete politiske Oscar-utdelinger med Trump-politikk, metoo-oppgjør og de sterke og nødvendige diskusjonene i kjølvannet av Black Lives Matter om representasjon, noe som har ført en utvidelse av det amerikanske filmakademiets stemmeberettigete medlemsmasse og til en mye større bevissthet rundt besetningen både foran og bak kamera under filmproduksjonene.

oscar

Litt politikk skulle det likevel. Både under Ruth Carters tale da hun mottok kveldens første Oscar til «Black Panther: Wakanda Forever», for kostymene til blant andre Angela Bassett i filmen, og da Oscar for beste dokumentar gikk til filmen om den fengslede russiske dissidenten Aleksej Navalnyj. «Mannen min er i fengsel for å si sannheten, og for å forsvare demokratiet. Stay strong, my love», var hilsenen fra scenen fra Navalnys kone Yulia Navalnaya som inntok scenen sammen med regissør Daniel Roher.

Ingen priser til veteranene

Guillermo del Toro mottok for øvrig kveldens første Oscar-statuett, og hans tredje totalt, for animasjonsfilmen «Guillermo del Toro’s Pinocchio», laget for Netflix. Mer påkostede blockbustere som «Avatar: The Way of Water», «Top Gun: Maverick» og Marvel-filmen «Black Panther: Wakanda Forever» fikk kun såkalte tekniske priser. Todd Fields «Tár», Martin McDonaghs «The Banshees of Inisherin», Steven Spielbergs «The Fabelmans» og Baz Luhrmanns «Elvis» fikk ingen priser.

Disse vant Oscar:

Beste film

«All Quiet on the Western Front«

«Avatar: The Way of Water»

«The Banshees of Inisherin»

«Elvis»

«Everything Everywhere All at Once» (vinner)

«The Fabelmans»

«Tár»

«Top Gun: Maverick»

«Triangle of Sadness»

«Women Talking»

Oscar

Beste kvinnelige birolle:

Angela Bassett – «Black Panther: Wakanda Forever»

Hong Chau – «The Whale»

Kerry Condon – «The Banshees of Inisherin»

Jamie Lee Curtis – Everything Everywhere All at Once» (vinner)

Stephanie Hsu – Everything Everywhere All at Once»

Beste mannlige birolle:

Brendan Gleeson – The Banshees of Inisherin

Brian Tyree Henry – Causeway

Judd Hirsch – The Fabelmans

Barry Keoghan – The Banshees of Inisherin

Ke Huy Quan – Everything Everywhere All at Once» (vinner)

Oscar

Beste kvinnelige hovedrolle:

Cate Blanchett – «Tár»

Ana de Armas – Blonde

Andrea Riseborough – To Leslie

Michelle Williams – «The Fabelmans»

Michelle Yeoh – «Everything Everywhere All at Once» (vinner)

Oscar

Beste mannlige hovedrolle:

Austin Butler – Elvis

Colin Farrell – The Banshees of Inisherin

Brendan Fraser – The Whale (vinner)

Paul Mescal – Aftersun

Bill Nighy – Living

Oscar

Beste regi:

Martin McDonagh – The Banshees of Inisherin

Daniel Kwan, Daniel Scheinert – Everything Everywhere All at Once (vinner)

Steven Spielberg – The Fabelmans

Todd Field – Tár

Ruben Östlund – Triangle of Sadness

Oscar

Beste originalmanus:

The Banshees of Inisherin – Martin McDonagh

Everything Everywhere All at Once – Daniel Kwan, Daniel Scheinert (vinner)

The Fabelmans – Tony Kushner, Steven Spielberg

Tár – Todd Field

Triangle of Sadness – Ruben Östlund

Beste manus adaptasjon:

All Quiet on the Western Front – Edward Berger, Lesley Paterson, Ian Stokell

Glass Onion: A Knives Out Mystery – Rian Johnson

Living – Kazuo Ishiguro

Top Gun: Maverick – Ehren Kruger, Eric Warren Singer, Christopher McQuarrie

Women Talking – Sarah Polley (vinner)

Oscar

Beste internasjonale film:

All Quiet on the Western Front (Tyskland) (vinner)

Argentina, 1985 (Argentina)

Close (Belgia)

EO (Polen)

The Quiet Girl (Irland)

Beste kortfilm:

«An Irish Goodbye» (vinner)

«Ivalu»

«Le Pupille»

«Nattrikken» (Night Ride)

«The Red Suitcase»

Beste animerte spillefilm:

«Guillermo del Toro’s Pinocchio» (vinner)

«Marcel the Shell With Shoes On»

«Puss in Boots: The Last Wish»

«The Sea Beast»

«Rød»

Beste foto

«Intet nytt fra vestfronten» (All Quiet on the Western Front) - James Friend - (vinner)

Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths - Darius Khondji

Elvis - Mandy Walker

Empire of Light - Roger Deakins

Tár - Florian Hoffmeister

Beste dokumentarfilm

All That Breathes

All the Beauty and the Bloodshed

Fire of Love

A House Made of Splinters

Navalny – Daniel Roher (vinner)

Beste visuelle effekter

«All Quiet on the Western Front»

«Avatar: The Way of Water» (vinner)

«The Batman»

«Black Panther: Wakanda Forever»

«Top Gun: Maverick»

Beste kostyme

«Elvis»

«Black Panther: Wakanda Forever» - Ruth Carter (vinner)

«Babylon»

«Everything Everywhere All at Once»

«Mrs. Harris Goes To Paris»

Beste produksjonsdesign

«All Quiet on the Western Front» (vinner)

«Avatar: The Way of Water»

Babylon

Elvis

The Fabelmans

Oscar

Beste originalsang

«Applause» fra «Tell It Like A Woman»

«Hold My Hand» fra «Top Gun: Maverick»

«Lift Me Up» fra «Black Panther: Wakanda Forever»

«Naatu Naatu» fra «RRR» (vinner)

«This Is A Life» fra «Everything Everywhere All at Once»

Beste musikk

«All Quiet on the Western Front» - Volker Bertelmann (vinner)

«Babylon»

«Everything Everywhere All at Once»

«The Banshees of Inisherin»

«The Fabelmans»

Beste lyd

«All Quiet on the Western Front»

«Avatar: The Way of Water»

«The Batman»

«Elvis»

«Top Gun: Maverick» (vinner)

Beste hår og makeup

«All Quiet on the Western Front» - Heike Merker og Linda Eisenhamerová

«The Batman» - Naomi Donne, Mike Marino og Mike Fontaine

«Black Panther: Wakanda Forever» - Camille Friend og Joel Harlow

«Elvis» - Mark Coulier, Jason Baird og Aldo Signoretti

«The Whale» - Adrien Morot, Judy Chin og Annemarie Bradley (vinner)






Mer fra Dagsavisen