Plattform-gigant forlater verftet

I dag forlater Johan Sverdrup-boreplattformen Aibels verft for å bli installert og koblet opp på feltet.

Plattformdekket er det første og største som er ferdigstilt og hele 85 prosent ferdig uttestet ved land før det installeres offshore i ett løft, det skriver Equinor i en pressemelding.

I ni måneder har den 147 meter høye boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet vært et godt synlig landemerke i bymiljøet i Haugesund. Torsdag er det slutt.

I løpet av ettermiddagen vil fire taubåter ta kontroll over lekteren plattformdekket hviler på og sette kursen ut mot Bømlafjorden ved Stord.

LES OGSÅ: Milliard-kontrakter til Aibel, Aker og Kværner

Her skal den 22.000 tonn tunge stålkonstruksjonen overføres til verdens største tungløftfartøy, Pioneering Spirit, før ferden fortsetter ut til Johan Sverdrup-feltet for å installeres som den andre av fire plattformer i første fase av utbyggingen.

– Det er flott å se boreplattformen klar for utseiling. Aibel har levert en plattform med høy kvalitet og med gode resultater innenfor sikkerhet. Når leveransen også er innenfor kost og plan, er vi naturligvis svært fornøyde. Dette markerer en viktig milepæl for Johan Sverdrup-partnerskapet, Aibel og norsk leverandørindustri, sier Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdrup i Equinor.

LES OGSÅ: Startet boringen på Johan Sverdrup-feltet

Tre års bygging

Aibel fikk kontrakten på å bygge dekket til boreplattformen på Johan Sverdrup i februar 2015. Kontrakten, med en verdi på åtte milliarder kroner, Kontrakten er blant de aller største enkeltkontraktene knyttet til første utbyggingsfase av feltet, i tillegg til å være blant de største på norsk sokkel.

På det meste har 4.000 personer i Aibel og 150 personer i Equinor jobbet med prosjektet.

LES OGSÅ: Johan Sverdrup-feltet enda mer lønnsomt enn antatt

Viktig for Aibel

Hele prosjektet, fra tidlig prosjektering til ferdig plattform, har vært viktig for Aibel på flere måter, skriver selskapet i en pressemelding.

– Tildelingen av kontrakten for Johan Sverdrup-boreplattformen var en stor tillitserklæring fra Equinor og kom på et svært beleilig tidspunkt for Aibel og norsk leverandørindustri. Prosjekteringen og byggingen har sikret god og stabil sysselsetting på flere områder i selskapet, ikke minst på verftet i Haugesund, sier Aibels konsernsjef Mads Andersen.

LES OGSÅ: Aibel inn på Johan Sverdrup:Verdi over 8 mrd.

6000 besøkte verftet

Avreisen fra verftet torsdag vil bli markert med en seremoni for inviterte gjester, representanter fra de involverte selskapene og pressen, men allerede i helgen var byen Haugesund og resten av Haugalandet invitert til avskjedsfest.

–  Johan Sverdrup-boreplattformen har vært veldig synlig i bybildet. Derfor ønsket vi i samarbeid med Equinor å gi hele regionen en unik mulighet for å komme innenfor portene på verftet og helt tett på giganten. Det ble en folkefest for store og små og forhåpentlig en dag som folk sent vil glemme, forteller konsernsjefen. 

I underkant av 6.000 personer besøkte Aibels verft på lørdag, hvorav opp mot 3.000 personer var om bord på Johan Sverdrup-boreplattformen.

Nytt stor Sverdrup-prosjekt venter

I april fikk Aibel bekreftelse på at selskapet fortsatt er konkurransedyktig og har levert bra på boreplattformprosjektet.

Equinor tildelte Aibel kontrakten for prosjektering, innkjøp og bygging av dekket til prosessplattformen (P2) til fase to i Johan Sverdrup-utbyggingen. Kontrakten har en verdi på om lag åtte milliarder kroner og er en av de største enkeltkontraktene i norsk oljehistorie.

LES OGSÅ: Slik blir fordelingen av Johan Sverdrup-feltet

– Det er den ultimative bekreftelse på at vi har rett kompetanse og den nødvendige konkurransekraften, og at kunden er fornøyd, sier Andersen.

Aibel har allerede startet opp de innledende prosjekteringsaktivitetene i P2-prosjektet, mens oppstart for byggeaktivitetene vil være første kvartal 2019. Det ferdige dekket skal overleveres til Equinor i første halvår 2022.  

LES OGSÅ: Byggestart på Johan Sverdrup-kjempe