Nyheter
Dette skjer med vei og jernbane i Rogaland
Samferdselsnyheter fra statsbudsjettet: Bedre togtilbud på Jærbanen. Penger til vendespor for jernbanen på Ganddal.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Her er det det sakset fra regjeringens presentasjon av pengebruken på samferdsel:
Regjeringen prioriterer i hovedsak midler til trafikksikkerhetstiltak, utbedringstiltak og tiltak for gående og syklende. Det planlegges å bruke midler til blant annet:
* å starte opp byggingen av ny gang- og sykkelvei gjennom Espelandssvingene på E134, Vindafjord kommune
* forsterket midtoppmerking og tiltak mot utforkjøring på flere delstrekninger på E134, Haugesund kommune
* å videreføre utbedringen av Hjelmeland og Nesvik ferjekaier på rv. 13. På sambandet skal det settes i drift verdens første hydrogen-elektrisk ferje i 2021, Hjelmeland kommune
* å videreføre arbeidene med en rekke tiltak mot utforkjørings- og møteulykker på E39
* utbedring av Håklepptunnelen på E39, Bokn kommune
* gjennomføring av flere tiltak mot utforkjøring
LES OGSÅ: Bru og Nybø presenterer statsbudsjettet i Stavanger
Utvikler Jærbanen
Jærbanen får rundt 41 millioner kroner til å videreutvikle dagens togtilbud på Jærbanen. 21 millioner kroner går til planlegging og avklaringer på kommunedelplannivå for et mulig dobbeltspor på strekningen Sandnes-Nærbø, i tråd med byvekstavtalen for Nord-Jæren. 10 millioner kroner er satt av til planlegging av vendespor på Ganddal.
Regjeringen foreslår også 10 millioner kroner gjennom byvekstavtalen for Nord-Jæren til planlegging av tiltak for å bedre atkomsten til Sandnes stasjon. Det skal etableres gode overgangsløsninger mellom jernbanen og annen kollektivtransport på stasjonen. Nye trapper og heiser legger til rette for universell utforming.
LES OGSÅ: Dette får Rogaland mer av i statsbudsjettet
Avventer Rogfast
Regjeringen har ingen nye penger for Rogfast-prosjektet. Som kjent skal det gjennomføres en ekstern kvalitetssikring av finansieringsopplegget, og kostnadssiden gås gjennom på nytt, før samferdselsdepartementet kommer tilbake til Stortinget. Det tas sikte på at dette kan skje i løpet av 2020, melder regjeringen på egne nettsider.
For Ryfasts del brukes nye penger på sluttfinansiering, og midlene i 2021 vil bli brukt til å sluttføre arbeidene i Hølleslitunnelen.
* Staten bidrar også som avtalt til den bompengefinansiere byvekstavtalen. Ny byvekstavtale for Nord-Jæren trådte i kraft i august 2020. I 2021 er det satt av følgende statlige bidrag til avtalen:
* Om lag 290 millioner kroner til å videreføre utbyggingen av flere delstrekninger på E39 Sykkelstamveien, blant annet på strekningen Sørmarka–Smeaheia.
* Om lag 229 millioner kroner i belønningsmidler som blant annet går til drift av kollektivtransport.
* Om lag 710 millioner kroner til utbyggingen av Bussveien der staten dekker 50 prosent av kostnadene.
* Om lag 171 millioner kroner i tilskudd for å øke det statlige bidraget til Bussveien til 66 prosent i tråd med bompengeavtalen fra 2019. Halvparten av tilskuddet er øremerket reduserte bompenger. Den andre halvparten er øremerket bedre kollektivtilbud.
* Om lag 52 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk som vil gi pris- og takstreduksjoner.
* Om lag 10 millioner kroner til å fullføre planleggingen av tiltak på Sandnes stasjon, i tråd med byvekstavtalen for Nord-Jæren.