Nyheter

Kaizers-Janove har byttet oljefat med symfoniorkester

Janove Ottesen og Christian Eriksen har brukt fire år på å lage den symfoniske stumforestillingen «The Mute».

Bilde 1 av 6

– Dette har vært en veldig gøy, og ikke minst svær, oppgave for meg som ikke kommer fra den skolen. Musikken jeg lager er jo ganske visuell og litt «in your face», og det er nok derfor SSO spurte meg om å gjøre dette i utgangspunktet. Følelsene i musikken min er veldig tydelige; er det spektakulært er det virkelig spektakulært, og er det trist er det jævlig trist. Jeg har alltid likt å være tydelig, og i dette stykket er det mange svære følelser, sier Janove Ottesen til RA.

Sammen med skuespiller Christian Eriksen har han laget den symfoniske stumforestillingen «The Mute», som har premiere i Stavanger konserthus på fredag. Det hele startet da Stavanger Symfoniorkester i 2015 utfordret duoen til å skive en symfonisk stumforestilling på 70 minutter.

LES OGSÅ: – Det tok litt tid, men nå var tiden endelig inne

Ulikt alt annet

Stykket omtales som en symfonisk kjærlighetshistorie med minner fra et levd kjærlighetsliv. Ottesen beskriver det som et teaterstykke uten ord, men med spektakulær musikk.

– I et vanlig teaterstykke er det mye som blir sagt. Her blir det ikke sagt noen ting. Det gjør at publikum blir tvunget til å tenke og tolke hva som skjer på scenen. Jeg tror dette er et veldig rørende, men også morsomt stykke, og at du både kommer til å le og gråte.

Og når det er ferdig kommer publikum til å snakke og tolke hva de så og hørte, i større grad enn de kanskje gjør når de ser et vanlig teaterstykke. Sånn sett har nok stumformatet noen kvaliteter som teaterstykker med ord ikke har, sier Ottesen.

The Mute er et resultat av fire år med jobbing, hvor Ottesen har komponert musikken, mens Eriksen står for manus og den mannlige hovedrollen.

Janove Ottesen og Christian Eriksen foran det skakke hjertet på podiet i Fartein Valen-salen i Stavanger konserthus.

– Vi har prøvd og feilet, og står nå igjen med det beste av det som fungerte, sier Eriksen, og legger til at noe av det de har lært, er å ikke gjøre ting for innviklet.

Det skal være så enkelt at en kan henge med uten ord, men uten at det blir for enkelt og platt. Så enkelt som mulig, men ikke enklere, som Einstein sa.

– Det som er med dette prosjektet er at alle har én fot på hjemmebane og én på bortebane. Janove har skrevet symfonisk musikk før, og jeg har drevet litt med stumteater, men ingen av oss har holdt på i 70 minutter og laget en helaften som dette tidligere. Og det gjør det veldig eksplosivt, sier Eriksen til RA.

– Kombinasjonen av alt er så unikt, og dette er ulikt alt annet, legger han til.

LES OGSÅ: Tore Renberg-initiativ vekker reaksjoner: – Støttekonsert for kommunister og sosialister

Ut i verden

Eriksen har skrevet manus til The Mute, men hvordan ser et manus til et symfonisk stumteater egentlig ut, når skuespillerne ikke har noen replikker?

– Det er en tjukk blekke med tomme sider. «The Mute» på første side, og «The End» på siste side, spøker Ottesen.

– Det står blant annet scener og situasjoner; hva som skjer og hvor vi kommer inn, men ingen replikker. I stykket er det ikke en narrativ fra A til Å, men en rød tråd med minner og sekvenser fra et levd kjærlighetsliv, legger Eriksen til.

Komponist Janove Ottesen sier publikum både kommer til å le og gråte når de ser det symfoniske stumteateret.

«The Mute» har premiere i Stavanger på fredag, men allerede nå håper duoen å ta stykket videre ut i verden.

– Fordelen er at det er stumt, så alle kan forstå. Jeg som soloartist kan ikke reise rundt i verden og spille mine låter på norsk. Jeg kunne det med Kaizers Orchestra, fordi vi var et så spektakulært liveband at folk ikke brydde seg om språket. Men det er ikke like spektakulært å se en fyr spille piano og synge på feil språk. Men sjansen er stor for at «The Mute» kan få et internasjonalt liv. Så det er jo selvfølgelig en drøm vi prøver å legge til rette for at kan gå i oppfyllelse, sier Ottesen.

LES OGSÅ: Lokalt stjernelag spiller 1. mai-konsert for politisk skifte

Henger høyt

– Artister sier jo alltid «dette er det beste jeg noen gang har gjort» når de kommer med nytt album. Hva tenker dere om dette?

– Dette er definitivt det beste stumsymfoniske stykket jeg har laget! Jeg har aldri gjort det bedre enn dette, sier Eriksen og ler.

Tolke: «The Mute» inneholder mye musikk, men ingen ord. Her er Christian Eriksen og Matias Kuoppala på scenen i konserthuset.

Ottesen mener det ikke helt kan sammenlignes med det andre musikalske han har gjort tidligere.

– Å lage heftig livemusikk og spille på store festivaler med Kaizers var et kick, og det er ikke mye som kan slå det. Å spille akustisk alene på scenen, som jeg gjør nå for tiden, er også veldig fint. Så har du dette; hvor du ikke sier noe, ikke synger noe, og det er kun musikk. Musikken og tonene skal bevege deg uten at det blir sagt eller sunget et ord. Det er et kick, men det er noe helt annet, sier Janove, før han tar en liten pause.

– Men så klart ... Når jeg ser tilbake på dette om noen år, så vil nok min første 70 minutter lange symfoni henge ganske høyt, legger han til og smiler.

Medvirkende i The Mute:

Komponist/arrangement: Janove Ottesen

Manus: Christian Eriksen

Skuespiller: Christian Eriksen

Skuespiller: Matias Kuoppala

Skuespiller: Nina Ellen Ødegård

Scenograf: Arne Nøst

Koreograf: Therese Markhus

Kostymedesigner: Christina Lovery

Videoanimasjon: Reidar Richardsen

Regi: Christian Eriksen og Arne Nøst

Orkestrering: Gisle Kverndokk

Dirigent: Nick Davie

Mer fra Dagsavisen