Nyheter

Jublet over vinanmeldelse i Rogalands Avis – fikk alkorefs

Kjendiskokk Ole Martin Alfsen fikk refs av Helsedirektoratet etter at han la ut bilde av anmeldelse for egen vin på Instagram-kontoen sin.

Ole Martin Alfsen, kjent fra TVNorge-programmet 4-stjernes middag, ble svært glad da RAs vinanmelder i 2016 ga ham terningkast seks for en av vinene i Alfsens egen vinserie OMA. Han la derfor ut bildet av anmeldelsen på Instagram-kontoen sin, hvor han kommenterte sekseren slik: «Gledelig lesning i Tore Brulands sak i Rogalands Avis hvor han gir #omaBarbaresco seks øyne på terningen. Blir vel ikke bedre enn det.»

En person har på grunnlag av dette og andre vinbilder på kontoen hans anmeldt Alfsen til Helsedirektoratet for å drive med ulovlig alkoholreklame, skriver Dagbladet, som først omtalte saken.

– En hyggelig greie

Klagen har direktoratet nå tatt til følge, og de har gitt kjendiskokken en advarsel med følgende beskjed: Gjentatte overtredelser av alkoholloven kan i denne forbindelse føre til både bøter og fengsel, skriver avisen. 
Alfsen sier på sin side at han ikke mente innleggene som reklame.

– Fra min side har instapostingen alltid vært ment som en hyggelig greie. Ikke som markedsføring eller pushing av alkohol, sier Alfsen til Dagbladet. Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere til RA.

– Jeg er ferdig med saken, ellers takk, sier han.

Planlegger tilsyn

Ifølge Helsedirektoratet er enhver omtale eller tiltak for å markedsføre alkohol forbudt. Det inkluderer også sosiale medier.

– Privatpersoners omtale av alkohol rammes i utgangspunktet ikke av alkohollovens reklameforbud, da det normalt ikke foreligger markedsføringshensikt bak slik omtale, uttaler Øyvind Giæver, direktør i Helsedirektoratets avdeling for levekår og helse, til Dagbladet.

Det finnes imidlertid enkelte unntak for alkoholaktører. I kanaler som forbrukeren selv aktivt må oppsøke, som alkoholaktørens egen nettside, kan det gis nøktern og faktabasert informasjon om alkoholtyper, produksjonsdistrikter og lignende, dersom informasjonen ikke kan knyttes til spesifikke alkoholprodukter eller -produsenter, heter det på nettsiden til Helsedirektoratet. Informasjonen kan normalt ikke gis i sosiale medier, skriver de.

Direktoratet erfarer imidlertid at mange alkoholaktører legger ut bilder og informasjon om alkohol i sosiale medier.

–Direktoratet planlegger på denne bakgrunn et tilsyn med reklameforbudet overfor norske alkoholprodusenter og -importører, hvor informasjon på nettsider og sosiale medier vil være et hovedtema, sier Giæver til Dagbladet.

Mer fra Dagsavisen