Marstein ble Prinsen av Parken

Marstein kan skilte med både franske filosofer, Palestina-engasjement og diktopplesning, men han er best når han lar sin egen musikk føre samtalen.

Marstein innfridde langt på vei under Piknik i Parken. Men publikum kan man ikke alltid hamle opp med.
Marstein innfridde langt på vei under Piknik i Parken. Men publikum kan man ikke alltid hamle opp med.

Konsert

Publisert Sist oppdatert

Vinneren av Årets Spellemann hadde alt å vinne på sin første store konsert i hjembyen etter at han fikk harpe-beviset på at han akkurat nå er en av Norges fremste artister i kjølvannet av albumet «Frihet i lenker». Fjoråret ble på alle måter hans, med eller uten moderskipet Undergrunn, men årets festivalsesong begynte ikke så aller verst den heller.

Marstein er sin egen fiende når han inntar en festival som Piknik i Parken. Vel var det hip hop-dagen, om man teller gruppa Gjenfødt Kultur og Tyr henholdsvis før og etter Marstein på programmet, men det var aldri noen tvil om hvem som var headliner i denne avdelingen. Marstein leverte varene til fulle, og på sitt beste er han uslåelig, men han har noe å lære av Tyr som bare dundrer gjennom settet uten altfor mange smarte sidespor som i en situasjon som denne skaper en og annen fartsdump.

«Frihet i lenker» var Jo Almaas Marsteins egentlige debutalbum som soloartist, siden «Medici Marstein» (2022) er å regne som en EP i hans egen tidsregning. Den besto av sju låter, men blant dem hits som «Frida Kahlo», som ble etterfulgt av gulvvelteren «Sommerhus». Begge disse låtene kom selvfølgelig som en del av et festivalsett på Piknik i Parken, men det var låtene fra «Frihet i lenker» som dominerte i første del av konserten på den største scenen i Sofienbergparken.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS