Stavanger

Rimi tar en Rema

Rimi-kjeden ser seg nødt til å ta etter rivalen Rema: Butikksjefene i alle landets Rimi-butikker må i framtiden eie butikkene sine selv.

Publisert Sist oppdatert

ICA Norge har nå bestemt at alle landets Rimi-butikker skal bli franchise-butikker i løpet av tre år. Det innebærer at den lokale kolonialhandleren eier bedriften sin, men leier navn, logo, innkjøpssamarbeid og administrative tjenester i konsernet.

- Vi vil finne tilbake til den gode, gamle kjøpsmannsånden, sier informasjonssjef Terje Gulbrandsen i ICA Norge, Rimi-kjedens eier, til Aftenposten.

Før dagligvarekjedene startet sin totale omveltning av kolonialmarkedet for 25 år siden, eide hver kjøpmann sin butikk. En tid var kjedebutikkene det store, før trenden snudde igjen: Det er viktig med lokalt eierskap og et gründerforhold til egen butikk, heter det nå hos ICA Norge.

Halvparten av landets 600 Rimi-butikker er i dag eid av konsernet, resten er såkalte franchisebutikker.

Børge Nilssen i Effectum Franchise Consulting mener Rimi har gjort et klokt valg, og mener Odd Reitan i Rema 1000 har gjort det skarpere enn Rimi, nettopp fordi Reitan har rendyrket sitt franchise-konsept.

Powered by Labrador CMS