Nyheter

Her vil Høyre at bussen skal kjøre – uten sjåfør!

Framtida er her, mener klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H). Med den kommer selvkjørende busser.

Trikk er ut, mener Høyre-politikerne Eirik Lae Solberg (t.v.) og Vidar Helgesen. De vil heller ha selvkjørende buss langs ring 2, som her på Carl Berners plass.
Trikk er ut, mener Høyre-politikerne Eirik Lae Solberg (t.v.) og Vidar Helgesen. De vil heller ha selvkjørende buss langs ring 2, som her på Carl Berners plass.
Publisert Sist oppdatert

Det er som tatt rett ut av en sci-fi-film: busser som kjører helt selv, uten sjåfør. Nå har regjeringen åpnet for prøveprosjekter med automatiserte, førerløse busser, og klima- og miljøministeren vil ha utslippsfrie, selvkjørende busser på ring 2.

– Dette er en stor mulighet for Norge. Vi er verdensledende på elbil, det kan vi bli på selvkjørende el-busser også, sier han.

Med seg på laget har han Eirik Lae Solberg (H), leder av samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo bystyre. Selvkjørende biler kan fikse kollektivkapasiteten i Oslo, mener han.

– Trikk er relativt dyrt og lite fleksibelt. Skal vi få trikk på ring 2, sånn som byrådet vil, er det anslått at bare den nødvendige infrastrukturen kommer til å koste 2,2 milliarder.

– Selvkjørende el-buss er miljøvennlig, gir mindre støy og koster mindre.

Les også: Førerløse busser kan snart slippes ut i trafikken

I teten

Verken Lae Solberg eller Helgesen vil kvitte seg med de trikketraseene som allerede finnes, men de mener at selvkjørende busser er mer framtidsrettet.

– Ring 2 er riktig sted for en trasé, det er en sentral kollektivrute og traseen er oversiktlig, sier Lae Solberg.

– Norge skal ligge i front. Vi vet at gullalderen for olje ligger bak oss, da må vi jobbe for grønn konkurransekraft. Jeg er glad i trikken, men vi bør ligge i tet, sier Helgesen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Trygt

Verken Helgesen eller Lae Solberg er bekymret for ulykker.

– Mens vi står her kjører hundre førerløse Volvoer rundt i Göteborg, sier Helgesen.

– Fremtiden er her nå.

– Hva med de litt paranoide bekymringene: Er dere ikke litt redde for at de selvkjørende bussene skal kaste regjeringen og ta over?

– Nei, sier Helgesen og ler.

– Selv om hacking kan være et problem, er det mindre fare for kapring av selvkjørende busser. Sikkerheten er større, mener han.

Ifølge OECD kan antallet biler i byene reduseres med 90 prosent ved innføring av selvkjørende busser. Høyre-politikerne ser for seg at det å ha bil kan erstattes med selvkjørende busser som kan bestilles.

Les også om en førerløs slask på bussen.

Powered by Labrador CMS